Rynek samochodowy w Iranie jest pełen wiekowych konstrukcji po faceliftingach i modernizacjach, które aż trudno zliczyć. Nic dziwnego - proste, dobrze znane konstrukcje sprawdzają się najlepiej w spartańskich warunkach i wymagają mniejszej troski w kwestii serwisu. Niska cena zakupu nierzadko czyni je jedyną dostępną opcją, a na sprzedaż nowych aut wpływa również polityka międzynarodowa. Nie jest tajemnicą, że relacje Iranu z "Zachodem" są napięte.
Sprawdź: Nowa Dacia Sandero i Logan debiutują na oficjalnych zdjęciach. Francuzi nie wytrzymali - GALERIA
Trzeba sobie radzić we własnym zakresie, bazując na sprawdzonych rozwiązaniach. SAIPA - irańskie konsorcjum produkujące samochody osobowe będzie więc produkować Dacię Logan pierwszej generacji. Auto będzie konkurowało z kompaktowymi sedanami, wzorowanymi głównie na francuskich konstrukcjach. To właśnie marki z Francji dominowały przez długie lata na tamtejszym rynku.
Renault Pars Tondar czyli Dacia Logan w Iranie
Jak podaje Autokult, nowa-stara Dacia Logan będzie oparta o Renault Pars Tondar. Właśnie taką nazwę nosiła dobrze znana konstrukcja do tej pory. Pierwsza odsłona Logana doczekała się następcy w 2012 roku, ale jej rynkowa kariera trwała w wielu krajach. Na przykład w Indiach, jej produkcję zakończono dopiero w 2018 roku. Iran wciąż się nie poddaje, a przedstawiciele SAIPA twierdzą, że wciąż będą mieli dostęp do 85% części Logana, co pozwoli kontynuować jego produkcję pod rodzimą marką.
Wygląd dotychczasowej iteracji Logana zdradzał od razu co to za samochód. Mało prawdopodobne jest, by SAIPA wprowadziła w tej kwestii istotne zmiany. Brakujące części zostaną zaczerpnięte z innych pojazdów produkowanych przez konsorcjum, co raczej nie doda produktowi uroku, ale jego najważniejsze właściwości pozostaną bez zmian - auto będzie tanie, proste i odporne na eksploatację w trudnych warunkach.