Pomysł na Via Carpatia narodził się w 2006 roku. Trasa ma finalnie połączyć Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji i rozbudzić potencjał tzw. ściany wschodniej. Na Podlasiu, na tysiąc kilometrów asfaltu przypada tylko jeden kilometr drogi szybkiego ruchu. Na Śląsku czy w łódzkim – aż 14 razy więcej.
Zobacz też: Kraków będzie miał północną obwodnicę!
Tomasz Komarnicki, wicedyrektor Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN twierdzi, że „budowa dróg pobudza wzrost gospodarczy. Infrastruktura jest warunkiem koniecznym do rozwoju, chociaż nie jedynym”.
Pierwszy odcinek połączy Rzeszów z Lublinem, lecz problemem w tym wypadku może być zabezpieczenie finansowe - aż 6 miliardów złotych za 160 kilometrów.
Oficjalne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury stwierdza, że Via Carpatia zostanie w całości otwarta w 2023 roku. Pojawiają się jednak komentarze, że inwestycja jest słabo przygotowana i ten termin może nie zostać utrzymany.
Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku