Rynek aut użytkowych przeszedł w ostatnich latach duże zmiany. Choć pick-up’y nadal są osadzone na ramie i nie boją się ciężkiej pracy, producenci coraz częściej doposażają je w akcesoria godne samochodów osobowych. I dobrze, bo kto powiedział, że wół roboczy nie może mieć klasy.
Toyota Hilux
Najpopularniejszym pick-up’em w Polsce jest Toyota Hilux. W 2017 roku zarejestrowano w naszym kraju 578 sztuk tego modelu, co w porównaniu do 2016 oznacza wzrost ponad 27%.
Toyota Hilux jest produkowana nieprzerwanie od 1968 roku. Najnowsza (już ósma) generacja została osadzona na ulepszonej ramie, otrzymała mocniejszy silnik i jeszcze lepiej radzi sobie z jazdą po bezdrożach.
Ceny Toyoty Hilux w wersji wyposażeniowej DLX z podwójną kabiną startują od 137 tys. zł. Na uwagę zasługuje ciesząca się dużą popularnością odmiana SR5, która występuje z pakietem NAVI – w tym przypadku ceny zaczynają się od 154 980 zł.
Na liście wyposażenia przebudowanego od podstaw pickupa w odmianie SR5 znalazły się m.in.układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych, układ wykrywania zmęczenia kierowcy, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, a także układ rozpoznawania znaków drogowych.
Zobacz: Toyota Hilux Selection - wielozadaniówka
We wnętrzu samochodu znalazła się automatyczna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele, kamera cofania, a także system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym i Bluetooth. Bez dopłaty dostaniemy również nawigację Toyota Touch 2 with Go, tempomat oraz światła przednie i do jazdy dziennej w technologii LED.
Pod maską znajduje się silnik 2.4 l D-4D o mocy 150 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Wersja z automatem wymaga dopłaty około 5 tys. zł.
Samochód został wyposażony w szereg systemów, dzięki którym dorównuje w terenie Land Cruiserowi. Mowa o blokadzie tylnego dyferencjału, wspomaganiu zjazdu z wzniesienia, (działa podczas jazdy do przodu i do tyłu) oraz funkcji ruszania pod górę.
Najbogatszą wersją wyposażenia jest wersja Selection, w której Hilux zyskuje dwukolorowe nadwozie, metalowe boczne stopnie i orurowanie, 18-calowe felgi aluminiowe, skórzaną tapicerkę, pokrycie skrzyni warstwą ochronną TOFF-ART., aluminiową osłonę silnika oraz dodatkowe lampy w technologii LED Lazer.
Ford Ranger
Na drugim miejscu pod względem ilości rejestracji w 2017 roku znalazł się Ford Ranger, który przegrał z Hiluxem dosłownie o włos. Zgodnie z danymi CEPIK w ubiegłym roku zarejestrowano 573 terenowe Fordy (5 sztuk mniej od japońskiego konkurenta), a wzrost rok do roku wyniósł 19%.
Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się na rynku amerykańskim w 1983 roku. W 1999 roku Ranger dotarł na pozostałe kontynenty, stając się pierwszym pickupem Forda przeznaczonym na rynek europejski.
Ceny samochodu z podwójną kabiną zaczynają się od 130 tys. zł. Bardziej bogato wyposażona wersja Limited startuje od 152 951 zł brutto.
Zobacz porównanie: Ford Ranger 2.2D vs. Nissan NP300 Navara 2.3D vs. Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI
Samochód został wyposażony w obowiązkowe systemy bezpieczeństwa. Za dopłatą około 4,5 tys. zł samochód zostanie doposażony między innymi w inteligentny tempomat, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, system automatycznego sterowania światłami drogowymi oraz system monitorowania koncentracji kierowcy i rozpoznawania znaków drogowych.
Na liście wyposażenia znalazła się dwustrefowa automatyczna klimatyzacja i podgrzewane przednie fotele. Dopłaty 3,5 tys. zł wymaga system nawigacji satelitarnej i system audio z 8-calowym wyświetlaczem i Bluetooth, zaś kamera cofania została wyceniona na 2,4 tys. zł.
Samochód napędzany jest silnikiem 2,2 l TDCi o mocy 160 KM. Napęd na cztery koła przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach. Automat wymaga dopłaty 6 tys. zł. Jazdę w terenie ułatwiają systemy kontroli zjazdu ze wzniesienia, wspomaganie ruszania pod górę i systemem kontroli ryzyka wywrócenia pojazdu. Aby na pokładzie znalazła się blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, konieczny jest zakup pakietu Off-Road za 2,7 tys. zł. W zestawie znajdują się ponadto osłona silnika i skrzyni biegów, a także osłona zbiornika paliwa.
Nissan NP300 Navara
Na trzecim miejscu w rankingu najbardziej popularnych pickupów w Polsce znalazł się Nissan NP300 Navara. W 2017 roku zarejestrowano 366 egzemplarza, co oznacza wzrost rok do roku 1,6%.
Samochód produkowany jest od 1986 roku, a jego najnowsza generacja oferowana pod nazwą NP300 Navara pojawiła się w 2014 roku. Ceny auta z podwójną kabiną zaczynają się od 126 tys. zł, natomiast lepiej wyposażonej wersji Tekna zaczynają się od 148 520 zł. W tej wersji na liście systemów bezpieczeństwa niewymagających dopłaty można znaleźć elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i system automatycznego hamowania awaryjnego. Dopłaty nie wymaga również wiele elementów wyposażenia, takich jak automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele, komputer pokładowy, multimedialny system z nawigacją i ekranem 7-calowym, a także Bluetooth i system kamer 360 stopni.
Zobacz: Nissan NP300 Navara Trek-1° - dla indywidualistów
Pod maską znalazł się silnik 2.3 l dCi o mocy 160 KM. Napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Samochód został dodatkowo wyposażony w asystenta zjazdu ze wzniesienia i system wspomagania ruszania pod górę. Blokada tylnego mechanizmu różnicowego wymaga dopłaty na poziomie 3 tys. zł, a wariant z automatyczną skrzynią biegów występuje w parze z mocniejszą wersją opisywanego silnika i kosztuje 159 tys. zł.
Volkswagen Amarok
Na czwartym miejscu znajduje się Volkswagen Amarok z liczbą 341 rejestracji w 2017 roku wg danych CEPIK. Amarok stracił jednak na popularności o 34% – w 2016 roku sprzedano 520 egzemplarzy.
Amarok pojawił się na rynku w 2009 roku i początkowo był produkowany tylko w Argentynie. Obecnie linia montażowa znajduje się również w Niemczech. Ceny tego modelu z podwójną kabiną zaczynają się od 148 772 zł. Odmiana ze 150-konnym silnikiem 3.0 l V6 kosztuje od 163 tys. zł. Napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą manualnej 6- biegowej skrzyni biegów.
Zobacz: Volkswagen Amarok - niemiecki siłacz
Na liście podstawowego wyposażenia można znaleźć między innymi standardowe systemy bezpieczeństwa (m.in. ABS z funkcją off-road, wspomaganie ruszania pod górę i asystent zjazdu). Na liście opcji pojawiły się blokada mechanizmu różnicowego (za dopłatą to 2,3 tys. zł).
We wnętrzu znajdziemy klimatyzację Climatronic i radio z 6,3-calowym ekranem dotykowym. Za 2 214 zł samochód można doposażyć w system nawigacji.
Mitsubishi L200
Zgodnie z danymi CEPIK piąte miejsce wśród najpopularniejszych pickupów na polskim rynku przypadło Mitsubishi L200. W 2017 roku zarejestrowano łącznie 255 sztuk tego modelu, czyli 28% niż w poprzednim roku.
Model L200 pojawił się na rynku 1978 roku. Pierwotnie samochód był oferowany tylko z napędem na jedną oś. Warianty z napędem na cztery koła zostały dodane do oferty dwa lata później. Obecnie ceny tego samochodu z podwójną kabiną zaczynają się od 124 990 zł.
Zobacz porównanie: Toyota Hilux SR5 2.4 D-4D vs. Mitsubishi L200 2.4 DID Instyle - japońskie legendy
Lepiej wyposażona odmiana Invite Plus Double Cab napędzana przez silnik 2.4 l DID o mocy 154 KM została wyceniona od 132 990 zł. Układ napędowy został wyposażony we wspomaganie ruszania na wzniesieniu i blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, a napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach.
We wnętrzu można znaleźć manualną klimatyzację oraz stację multimedialną z nawigacją i zestawem Bluetooth. Na liście systemów bezpieczeństwa znajdują się tylko obowiązkowe układy zwiększające bezpieczeństwo. Cennik nie przewiduje dodatkowych opcji w tym zakresie.
Isuzu D-MAX
Na szóstym miejscu pod względem ilości rejestracji na polskim ryku znalazł się Isuzu D-MAX. Samochód został zarejestrowany w 2017 roku 209 razy, co w porównaniu z rokiem wcześniejszym oznacza spadek o 37%.
Isuzu D-MAX jest produkowany od 2002 roku. Samochód powstał we współpracy z General Motors. Najtańsza odmiana z podwójną kabiną kosztuje od 119 864 zł. Ceny lepiej wyposażonej odmiany LSX Prime zaczynają się od 149 tys. zł brutto.
Zobacz TEST: Isuzu D-Max Arctic Trucks - więcej niż pick-up
Na liście systemów bezpieczeństwa znajdują się obowiązkowe układy. Poza tym producent wyposażył model D-MAX LSX Prime m.in. w asystenta zjazdu ze wzniesienia, system wspomagania ruszania pod górę oraz kamerę cofania. Dopłaty nie wymaga również automatyczna klimatyzacja i multimedialny system z nawigacją.
Samochód napędzany jest silnikiem Diesla o pojemności 1.9 litra i mocy 163 KM. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów wynosi 7 380 zł.
Fiat Fullback
W zestawieniu CEPIK na siódmym miejscu znalazł się pickup Fiat Fullback. Liczba rejestracji w 2017 roku wyniosła 62 sztuki, a wzrosty rok do roku to nieco ponad 100 proc.
Samochód został zaprezentowany w 2015 roku i jest zbudowany na bazie Mitsubishi L200. Zgodnie z cennikiem podstawowa odmiana z podwójną kabiną kosztuje od 134 tys. zł. Model jest napędzany silnikiem Diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 180 KM.
Zobacz TEST: Fiat Fullback - z ziemi japońskiej do włoskiej
Na liście wyposażenia – oprócz standardowych systemów bezpieczeństwa – można znaleźć między innymi asystenta pasa ruchu, ogranicznik prędkości oraz czujnik deszczu, a także kamerę cofania.
Samochód został również wyposażony w automatyczną dwustrefową klimatyzację oraz system multimedialny z dotykowym ekranem o przekątnej 7 cali, nawigacją oraz Bluetooth.
Napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Samochód został również wyposażony w napęd 4x4 z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i reduktorem.
Mercedes Klasy X
Ostatnie miejsce pod względem ilości rejestracji pickupów w Polsce przypadło Mercedesowi Klasy X. Zgodnie z danymi CEPIK liczba rejestracji tego modelu w 2017 roku to 51 sztuk. Był to jednak pierwszy rok jego obecności na rynku. Pick-up spod znaku gwiazdy został zaprezentowany pod koniec 2016 roku.
Klasa X została zbudowana w ramach współpracy z aliansem Renault-Nissan. Pod wieloma względami pickup Mercedesa jest bliźniakiem Nissana Navary. Ceny modelu zaczynają się od 175 tys. zł i w tym przypadku samochód jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o objętości skokowej 2.2 l i mocy 163 KM. Napęd przekazywany jest przez manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach. Blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi wymaga dopłaty około 2,5 tys. zł.
Zobacz TEST: Mercedes Klasy - z klasą w teren i do pracy
Mercedes Klasy X w wersji wyposażenia Progressive z podwójną kabiną i wspomnianym wyżej silnikiem kosztuje od 180 tys. zł. Samochód jest wyposażony między innymi w manualną klimatyzację, asystenta ruszania na wzniesieniu oraz asystenta utrzymania pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Doposażenie auta w automatyczną klimatyzację wymaga dopłaty 6,4 tys. zł. W tej cenie otrzymujemy Pakiet Komfortowy, w skład którego wchodzą również elektrycznie regulowane fotele kierowcy i pasażera a także czarna tapicerka ze sztucznej skóry i mikrofibry Artico/Dinamica oraz siatka bagażowa przy nogach pasażera.