Skoda Fabia została dostosowana do rosnących potrzeb wymagających kierowców i zyskała kilka dodatkowych atutów. Przeszła nie tylko zmiany w obrębie designu, ale również w zakresie wpływających na bezpieczeństwo rozwiązań technologicznych. Auto pozycjonowane w klasie miejskich pojazdów przejęło systemy znane z samochodów klasy wyższej, podnoszące poziom aktywnych zabezpieczeń wspierających kierowcę w trakcie jazdy.
Teraz reflektory Fabii mogą być wykonane w technologii LED, a wypełnienie tylnych lamp zyskało bardziej intensywny świetlny wzór. Można liczyć opcjonalnie na automatykę włączania i wyłączania świateł drogowych oraz system inteligentnego ściemniania światła w celu unikania oślepiania innych kierowców. Light and Rain Assist rozpozna krople na szybie, automatycznie włączy wycieraczki i uruchomi światła dla lepszej widoczności. Funkcja Corner doświetla zakręty światłami przeciwmgłowymi, włączając je podczas skręcania przy uruchomionej sygnalizacji skrętu kierunkowskazem.
Monitoruje otoczenie
Do najważniejszych zmian w Skodzie Fabii należą aktywne układy wykrywające momenty zagrożenia, oparte o czujniki zbierające sygnały z otoczenia, które są na bieżąco przetwarzane przez obwody samochodu. Lista dostępnych opcji została wzbogacona o Blind Spot Detection działający powyżej prędkości 15 km/h. Ta wykorzystująca radar funkcja pomaga dostrzec pojazd w tzw. martwej strefie widoczności, tzn. tam, gdzie lusterka zewnętrzne i boczne szyby nie zapewniają pełnej widoczności. Takie strefy wynikają z kształtu nadwozia i ze względów konstrukcyjnych nie można ich w pełni wyeliminować. Radary umieszczone w tylnej części nadzorują obszar za samochodem i po jego bokach. Mierzona jest odległość od innych pojazdów w pobliżu oraz ich prędkość, by określić, czy należy ostrzec kierowcę. W przypadku wykrycia auta w tak zwanej "martwej strefie", sygnały ostrzegawcze pojawiają się w górnym narożniku lusterek zewnętrznych.
Kolejnym nieobecnym wcześniej asystentem jest Rear Traffic Alert ostrzegający kierowcę o możliwym niebezpieczeństwie kolizji w momencie wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Asystent ten przekazuje informację wizualną na ekranie urządzenia multimedialnego lub wyświetlaczu komputera Maxi Dot, a także akustycznie emitując ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Gdy sytuacja grozi kolizją, system aktywnie przeciwdziała zagrożeniu i uruchamia hamulce w celu zatrzymania pojazdu. Dla zwiększenia bezpieczeństwa funkcje Blind Spot Detection i Rear Traffic Alert są ze sobą sprzężone.
Widzi więcej od kierowcy
Poza obecnością rozszerzonego pakietu systemów bezpieczeństwa o wspomniane systemy, Fabia na liście wyposażenia ma też m.in. Front Assist monitorujący drogę przed pojazdem poprzez czujnik radarowy, pełniący rolę hamulca bezpieczeństwa. Pojazd przykładowo nie najedzie w korku na zderzak innego auta, kiedy się zamyślimy. System ostrzeże dźwiękowo i wizualnie o poprzedzającym aucie, a gdy Fabia niebezpiecznie się do niego bliży i nie wykryje reakcji kierowcy, zahamuje automatycznie.
Jeśli podróżuje się dużo poza miastem, na straży ochrony przed zaśnięciem stanie funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy Driver Alert. Czujniki pojazdu monitorują zachowane i styl prowadzenia kierowcy, a gdy tylko wykryte zostaną odstępstwa od normy, odpowiednie kontrolki dźwiękowe i wizualne zlecą postój na odpoczynek. Adaptacyjny tempomat sam utrzyma zadaną prędkość jazdy i pozwoli odpocząć nogom kierowcy podczas przemierzania trasy szybkiego ruchu. A kiedy niefortunnie dojdzie do kolizji, samoczynnie uaktywniony zostanie Multi Collision Brake, co oznacza kontrolowane hamowanie w celu zapobiegnięcia lub zmniejszenia zagrożenia wystąpienia kolejnych kolizji.
Komfort manewrowania na parkingach podniosą oferowane opcjonalnie przednie i tylne czujniki zbliżeniowe, informujące o przeszkodach narastającym sygnałem ostrzegawczym. Bezstresowe parkowanie dodatkowo może zostać wsparte kamerą cofania pokazującą przestrzeń za autem na kolorowym ekranie systemu multimedialnego.
Na 5 gwiazdek
W testach niezależnej europejskiej organizacji Euro NCAP, badającej dostępne na rynku modele aut pod kątem ochrony ludzkiego życia, pozycjonowana w segmencie B Skoda Fabia wypada na piątkę. Nie udałoby się to, gdyby nie wsparcie takich układów jak: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS+ (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania).
Ponadto na kompleksowość zabezpieczeń stojących na straży ludzkiego zdrowia, składają się jeszcze takie elementy wyposażenia seryjnego jak: sygnalizacja dźwiękowa przypominająca o niezapięciu pasów, lampka ostrzegawcza o tym fakcie na wskaźnikach, czy grafiki informujące o niezamkniętych drzwiach oraz spadku ciśnienia powietrza w oponach. Solidna konstrukcja auta rozprasza energię uderzenia, a rozsiane po wnętrzu poduszki powietrzne, zagłówki zmniejszające urazy kręgów szyjnych, pirotechniczne pasy foteli i mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX, istotnie przyczyniają się zmniejszenia urazów w przypadku kolizji.