Najbardziej prestiżowy rajd terenowy świata w kategorii czterokołowców, w tm roku należy do Rafała Sonika. W pokonaniu piaszczystych i kamienistych bezdroży Ameryki Południowej, pomogła sportowcowi specjalnie przygotowana maszyna. Quad Sonika sprostał wysokiej temperaturze i nie straszny był mu wszechobecny pył i kurz wnikający w każdą możliwą szczelinę.
Yamaha Raptor 700 - specyfikacja quada Sonika
Podobnie jak w poprzednich edycjach Dakaru, Rafał Sonik jechał Yamahą Raptor 700. Quad został poddany jednak odpowiednim modyfikacjom. Rama została wzmocniona, seryjne amortyzatory, sprężyny oraz wahacze wymieniono na bardziej wytrzymalsze, dzięki podzespołom produkcji specjalistycznych firm. Do napędu służy silnik przeszczepiony z motocykla Yamaha TDM 900. 2-cylindrowa, rzędowa jednostka ma jednak ograniczoną pojemność do 750 cm3. Motor napędza tylną oś za sprawą łańcucha. W chłodzeniu jednostki wykorzystano chłodnicę z dwoma wentylatorami o najwyższej wydajności, a także chłodnicę oleju.
Zobacz też: Widowiskowa kraksa na Rajdzie Dakar 2015! Załoga to przeżyła - WIDEO
Układ dolotowy, wydechowy oraz paliwowy także nie pozostał seryjny. Zmodyfikowano dodatkowo zbiorniki paliwa, owiewki, cały osprzęt elektryczny i oświetlenie quada. Osprzęt zawiera rozbudowany elektroniczny system nawigacji. Ogumienie to natomiast wyczynowe opony dbające o odpowiednią przyczepność w zróżnicowanym terenie. Prędkość maksymalna jaką jest w stanie osiągnąć tak zmodyfikowana maszyna to 150 km/h.
Rafał Sonik w Rajdach Dakar
Rafał Sonik już kilkukrotnie startował w Dakarze. Dwa razy był trzeci oraz po jednym razie drugi, czwarty i piąty. Rok 2015 okazał się najszczęśliwszy w całej historii jego startów i przyniósł kierowcy zwycięstwo. Jest to pierwszy w historii imprezy triumf polskiego zawodnika. W sumie Sonik w Dakarze 2015 siedem razy stawał na podium, z czego wygrał aż trzy etapy. W klasyfikacji generalnej polski zawodnik miał miał aż trzy godziny przewagi nad drugim Ignacio Casale z Chile.