radiowozy, laweta

i

Autor: Adam Nocoń radiowozy na lawecie

Radiowozy bez przeglądów - policja nie radzi sobie z zarządzaniem flotą

2018-02-21 11:57

Po opublikowaniu przez NIK raportu dotyczącego stanu technicznego radiowozów, na jaw wyciekają kolejne fakty. Duża część radiowozów jeżdżących po ulicach nie ma ważnych badań technicznych, a serwisy nie wyrabiają się z obsługą policyjnych pojazdów.

W większości kontrolowanych przez najwyższą Izbę Kontroli komend nie zapewniono terminowego przekazywania pojazdów do badań technicznych. Zdarzały się przypadki, że radiowozy będące w ciągłym użyciu, nie posiadały pieczątkek potwierdzających sprawność pojazdów.

Większy problem

Z powodu serwisu i napraw w latach 2015-2016 wyłączonych z eksploatacji było średniorocznie ok. 2000 pojazdów (ponad 9% wszystkich policyjnych pojazdów). Średni czas wyłączenia z użytkowania objętych kontrolą pojazdów wynosił 10 dni w 2015 r., a w 2016 r. – już 20 dni.

Zobacz: Katastrofalny stan policyjnej floty! Raport NIK

Za mało policyjnych serwisów

Skąd takie długie przestoje? Ze zbyt małej liczby zakładów zajmujących się naprawą i obsługą serwisową policyjnych pojazdów. Na początku 2017 r. w policji funkcjonowało zaledwie 35 stacji obsługi pojazdów (wyposażonych w 573 stanowiska do wykonywania obsług i napraw) oraz 66 punktów obsługi technicznej (ze 134 stanowiskami). Własnych stacji obsługi nie posiadały Komenda Stołeczna Policji  (największy garnizon w Polsce) oraz Komenda Wojewódzka Policji w Poznaniu.

Za mało sprzętu i pracowników

Co więcej wszystkie skontrolowane stacje obsługi pojazdów nie posiadały części podstawowego wyposażenia, specjalistycznych urządzeń oraz narzędzi umożliwiających pełną diagnozę usterek, a następnie naprawę pojazdów. Braki w podstawowym wyposażeniu stwierdzono również w 3/4 skontrolowanych policyjnych punktów obsługi technicznej. Izba odnotowała także problemy z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników w policyjnych warsztatach.

Zobacz też: Tak sprawę komentuje MSWiA

W konsekwencji czas postoju pojazdów policyjnych przekazanych do naprawy często przekraczał ustalone terminy. Pomimo funkcjonowania policyjnego zaplecza obsługowo-naprawczego, wszystkie skontrolowane jednostki zlecały wykonanie części napraw serwisom zewnętrznym. W latach 2015-2016 wrosła liczba takich usług, a wydatki na ten cel w kontrolowanych jednostkach wyniosły blisko 3,8 mln zł.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Nasi Partnerzy polecają