SUV-a w gamie modelowej ma już niemal każda marka (nawet Lamborghini). Kierowcy szczególnie upodobali sobie taki typ nadwozia. Masywna sylwetka i wyższa pozycja za kierownicą przekładają się na większe poczucie bezpieczeństwa. Większy prześwit pozwala ze spokojną głową poruszać się nierównymi drogami czy forsować wysokie krawężniki, a opcjonalny napęd na cztery koła dodaje pewności siebie po zjeździe z utartych szlaków. Moda na SUV-y trwa w najlepsze, i nic nie wskazuje na to, by miała się prędko zakończyć.
SUV-y i crossovery w liczbach
Kompaktowe SUV-y opanowały europejskie drogi. W 2016 roku Europejczycy kupili 1,5 mln aut tego typu. Szacuje się, że do końca 2017 roku po Starym Kontynencie będzie się poruszało ich ponad 1,8 mln, a w 2020 – ponad 2 miliony! A których póki co jest najwięcej?
Kto najbardziej lubi SUV-y?
W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2017 roku, kompaktowe SUV-y i crossovery stanowiły około 10% całego rynku motoryzacyjnego. Rok wcześniej było to zaledwie 8,1%, zatem tendencja jest wyraźnie rosnąca. Auta dla aktywnych osób są najbardziej popularne na Łotwie, gdzie stanowią 18,3% wszystkich pojazdów. Na drugim miejscu jest Estonia z wynikiem 18,2%. Trzecia lokata należy do Irlandii, tam SUV-y i crossovery to 17,7% rynku.
Najpopularniejsze kompaktowe SUV-y
Poniższe zestawienie pokazuje, które modele były najbardziej popularne w Europie w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2017 roku, wraz ze wzrostem lub spadkiem sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu w roku 2016.
.
Nr | Model | Liczba egzemplarzy | Wzrost/spadek |
1. | Nissan Qashqai | 195 118 szt. | +8,2% |
2. | Volkswagen Tiguan | 179 411 szt. | +45% |
3. | Peugeot 3008 | 122 984 szt. | +157% |
4. | Hyundai Tucson | 115 776 szt. | -3,3% |
5. | Ford Kuga | 114 651 szt. | +20% |
6. | Kia Sportage | 102 989 szt. | -7,0% |
7. | Renault Kadjar | 84 230 szt. | -13,5% |
8. | Seat Ateca | 58 382 szt. | - |
9. | Nissan X-Trail | 57 503 szt. | +19% |
10. | Toyota RAV4 | 54 242 szt. | +0,6% |
Aż 59% sprzedawanych w Europie kompaktowych SUV-ów napędzana jest silnikiem diesla. 35% to warianty benzynowe a zaledwie 6% to hybrydy. Jednak patrząc na ogólne statystyki sprzedaży aut osobowych (ze wszystkich segmentów) widać nieznaczną przewagę jednostek benzynowych. Większość nabywców decydując się na SUV-a bądź crossovera, wybiera jednak silniki wysokoprężne.
Producenci przez kilka najbliższych lat mogą spać spokojnie, jeśli chodzi o statystyki sprzedaży SUV-ów. Mimo, że auta te z reguły są droższe od zwykłych samochodów osobowych, to i tak wiele osób decyduje się na ich zakup. W Niemczech średnia cena nowego kompaktowego SUV-a w 2017 roku wyniosła 31,9 tys. euro (około 135 tys. zł). Tymczasem zwyczajne auto osobowe to średni wydatek 26,4 tys euro (około 111 tys. zł).