Raport tygodnika „Motor” przedstawia wyniki sprzedaży aut w pierwszej połowie 2011 roku. Okazuje się, że ranking zmienił się dość znacznie w porównaniu do 2010 roku, głównie za sprawą zmiany przepisów. – W 2010 roku dostępne były jeszcze samochody osobowe z homologacją ciężarową, czyli popularne auta z „kratką” – czytamy w tygodniku. Kupno auta z kratką umożliwiało odliczenie podatku VAT, który zawarty był w cenie samochodu. Więc im auto było droższe, tym więcej można było oszczędzić odliczając VAT. W 2010 roku, według danych „Motoru”, dobrze sprzedawały się więc SUV-y, kompakty oraz duże auta w wersji kombi.
Przeczytaj koniecznie: Używane Renault Laguna. Cena od 3 tys. zł
Zmiana przepisów dotyczących „kratek” zmieniła wyżej opisany trend z 2010 roku. W pierwszej połowie 2011 roku, na liście najpopularniejszych w 2010 roku modeli, straty zanotowały auta rok wcześniej dobrze się sprzedające dzięki „kratkom”. Wzrosła za to w 2011 roku sprzedaż aut małych, kompaktowych oraz mini. Co ciekawe, w 2011 roku wysoki wzrost sprzedaży zanotowały auta typu SUV, takie jak Dacia Duster, Kia SPortage i jej bliźniak Hyundai ix35. Duże skoki w liczbie sprzedanych aut zanotowały także w 2011 roku Renault Clio oraz Citroen C4, ten drugi za sprawą wejścia na rynek w 2011 roku nowej generacji auta.
Patrz także: Citroen C4, Fiat Bravo, Opel Astra. Porównanie kompaktów
Z danych „Motoru” wynika, że dość dziwny w swym wyglądzie pojazd, jakim jest Nissan Juke, crossover spokrewniony z modelem Qashqai, sprzedaje się w Polsce lepiej niż praktyczniejszy i niewiele droższy rywal Qashqaia, jakim jest Mitsubishi ASX. Tygodnik informuje także, że debiut nowej generacji modelu, nie pomógł VW Passatowi, który zanotował w 2011 roku spadek sprzedaży o 31,3 proc. Duży spadek, bo aż 51 procentowy, zanotował też rynkowy bestseller ostatnich lat, jakim jest kompaktowa Kia Ceed.. Pogroszyła się także sprzedaż królowej polskiego rynku, czyli Skody Octavii, która mimo, iż pozostała na I miejscu w liczbie sprzedanych egzemplarzy, to zanotowała jednak spadek sprzedaży o 10,5 procenta. Wspomniane wyz ej spadki, to właśnie efekt zmiany przepisów dotyczących aut z „kratką” i odliczania VAT-u.