Nazwa Clio zaczerpnięta została od imienia muzy historii w mitologii greckiej. Od 1990 roku do dziś powstały już trzy generacje renault Clio. Już pierwsza generacja Clio odniosła sukces na rynku i tak jest właściwie do dziś. Obecna – trzecia generacja dostępna jest oprócz trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka także jako kombi o nazwie Grandtour.
>>> Renault Clio – tapety na pulpit
Aktualna, trzecia generacja Clio zadebiutowała w 2005 roku. W porównaniu do swoich poprzedników, sylwetka Clio III została gruntownie zmieniona. Znacznie powiększono też rozmiary nadwozia. Auto zostało zbudowane platformie podłogowej B stworzonej wspólnie przez Nissana i Renault. Dzięki temu długość auta w porównaniu do poprzednika zwiększyła się o 17,5 cm i wynosi obecnie 3,99 metra, szerokość wzrosła o 1,5 cm do 1,71 metra, zaś wysokość o 7,5 cm osiągając poziom 1,49 metra. W roku 2006 Clio III zostało nagrodzone tytułem „Samochodu Roku” i stało się pierwszym w historii modelem, który otrzymał tę nagrodę dwukrotnie.
>>> Renault Clio 1.2 hatchback, model 2011 - dane techniczne, spalanie, cena
W roku 2006 Clio III zostało nagrodzone tytułem „Samochodu Roku” i stało się pierwszym w historii modelem, który otrzymał tę nagrodę dwukrotnie. Clio to także pierwszy od lat 60. model Renault, w którym producent zrezygnował z nazywania symbolami liczbowymi.W Clio III.powiększyła się także powierzchnia bagażnika, który pomieścić może teraz 288 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 694 litrów. Dla firm stworzona została wersja dwuosobowa, która pomieścić może w części towarowej, oddzielonej od kabiny pasażerskiej metalową przegrodą, aż 885 dm3 ładunku o łącznej wadze do 490 kg.
>>> Renault Clio III 2006 r. – cena od 14 tys. zł
Clio III nie tylko jest większe, ale i bezpieczniejsze od poprzednika. Aktualnie w każdym modelu znajdują się 4 poduszki powietrzne, dwie czołowe i dwie boczne przednie, system antypoślizgowy ABS z układem rozdziału siły hamowania EBD, a także układ wspomagania nagłego hamowania BAS. Za dodatkową opłatą auto można doposażyć o system stabilizacji toru jazdy ESP oraz układ kontroli trakcji ASR. Identyczne wyposażenie znajduje się w wersji użytkowej Societe. W testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP Clio III uzyskał maksymalną ilość 5 gwiazdek. Bardzo dobrze wypadła też ochrona dzieci, którą oceniono na 4 z 5 możliwych gwiazdek.