Choć pierwszy importer samochodów Renault stawiał raczej na inne marki, to właśnie francuska firma zdobyła uznanie klientów i przetrwała na rynku do dziś. Samochody marki Renault są obecne na polskich drogach od lat. Zyskały popularność i uznanie wśród tysięcy polskich kierowców. Są cenione za wygodę, osiągi i bezpieczeństwo. Każdy z nas codziennie widzi na ulicy samochody ze znakiem srebrnego rombu.
Starsi pamiętają opływowe sylwetki modelu Dauphine i kanciaste ósemki na szarych ulicach peerelowskich miast. Nieco młodsi do dziś wspominają futurystyczne nadwozie Renault Fuego i flagowy model Renault 25. Najmłodsi kojarzą francuską firmę z fascynującymi Clio Williams, Megane Maxi czy też z Robertem Kubicą.
Przeczytaj koniecznie: Renault Laguna Grandtour kontra Peugeot 508 SW - test
Firma Renault powstała w 1898 roku. Początkowo nosiła nazwę Renault Freres (Bracia Renault). Pierwszy warsztat Fernanda, Loiusa oraz Marcela Renault mieścił się w niewielkiej szopie na rodzinnej parceli w Billancourt-sur-Seine nieopodal Paryża. 24 grudnia 1889 roku pierwszy pojazd o nazwie Voiturette Type A, po przejażdżce paryską rue Lepic trafił do klienta. Firma została oficjalnie zarejestrowana w lutym 1899 roku. Pierwsze pojazdy Renault były napędzane jedno i dwucylindrowymi silnikami De Dion – Bouton. W 1900 roku Renault zadebiutowało na Salon de l'Automobile czyli salonie samochodowym w Paryżu. Pierwsza własna jednostka o pojemności 3,75 l i mocy 25 KM powstała w 1902 roku. Jej konstruktorem był Louis Renault, który później 29 czerwca 1902 roku zwyciężył w międzynarodowym wyścigu Paryż - Wiedeń.
>>> Renault Clio 2005 r. - cena od 12 tys. PLN
Choć trudno mówić o motoryzacyjnym boomie, jaki miał miejsce we Francji czy Wielkiej Brytanii, samochód był bowiem luksusem dostępnym dla wąskiego grona wybrańców, na początku XX wieku słowo automobil robiło oszałamiającą karierę w zamożnych kręgach polskiego społeczeństwa. Największe zainteresowanie pojazdy mechaniczne wzbudzały w Warszawie, ówczesnej stolicy zaboru rosyjskiego. Od 1896 roku powstawały pierwsze przedstawicielstwa importujące samochody. Były to firmy z rodzimym kapitałem lub kompanie handlowe zakładane przez obcokrajowców.
Tak było w przypadku francuskiej firmy automobilowej Auto-Garage-Gallert et Perraudin z siedzibą w Warszawie na parterze kamienicy przy ul. Leszno 25. Budynek należał do Jozefa Chrystiana Rentla, producenta powozów furgonów i platform towarowych oraz zamkniętych karetek pocztowych.