Euro NCAP rozbiło Toyotę Mirai. W każdym z wymagających testów zderzeniowych elektryczny napęd na wodorowe ogniwa paliwowe okazał się całkowicie bezpieczny. Jest to oficjalne potwierdzenie wewnętrznych badań Toyoty, które objęły nie tylko różnego rodzaju testy zderzeniowe, ale nawet strzał z broni palnej do zbiornika wodoru. Toyota Mirai otrzymała ocenę 88 procent za ochronę dorosłych pasażerów, przy czym szczególnie warto zwrócić uwagę na wysoki poziom zabezpieczenia głowy i szyi. Bardzo dobry wynik 85 procent auto zdobyło za ochronę dzieci, 80 procent za bezpieczeństwo innych użytkowników dróg, takich jak piesi czy rowerzyści, i 82 procent za systemy bezpieczeństwa czynnego.
Toyota Mirai jest jednym z pierwszych samochodów na rynku z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Wodór jest magazynowany w wysokociśnieniowym zbiorniku, dlatego dla twórców nowej generacji Mirai kwestie bezpieczeństwa miały kluczowe znaczenie, co zaowocowało maksymalną oceną 5 gwiazdek w badaniu Euro NCAP. Zdając sobie sprawę, że u niektórych klientów bezpieczeństwo tej technologii budzi duże zainteresowanie, Euro NCAP zwróciło szczególną uwagę na ten aspekt w czasie testów zderzeniowych i po nich. Eksperci ustalili, że zastosowanie wodoru do napędzania Mirai nie ma żadnego wpływu na poziom bezpieczeństwa tego samochodu
– komunikuje zespół ekspertów Euro NCAP.
Toyota Mirai drugiej generacji
Toyota Mirai to sedan klasy premium z bezemisyjnym napędem. To oferowane w Polsce pierwsze na naszym rynku auto zasilane wodorem (o cenie pisaliśmy tutaj - ZOBACZ) zastąpiło na świecie model produkowany od 2014 roku. Nowy Mirai jest bardziej dynamiczny, ma bardziej opływową sylwetkę i lepsze właściwości jezdne od swojego poprzednika. Większa wydajność ogniw paliwowych, zwiększona pojemność zbiorników wodoru i lepsza aerodynamika pozwoliły zwiększyć zasięg auta o 30 procent do 650 km w normalnych warunkach jazdy. Nowy model jest wyposażony w trzy zbiorniki wodoru, których zatankowanie pod ciśnieniem 700 barów trwa 5 minut.
Samochód powstał na płycie podłogowej GA-L, największej platformie z serii TNGA, dzięki której zyskał tylny napęd, nisko położony środek ciężkości, świetne właściwości jezdne i większą odporność na zderzenia. Toyota Mirai jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka ta jest zasilana ogniwami paliwowymi, które produkują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s. Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna.