Obecnie mało kto jadąc ze stolicy nad morze wybierze się trasą nr 7, która kiedyś była głównym szlakiem komunikacyjnym wiodącym nad morze. Dziś znacznie częściej wybieramy okrężną drogę przez Łódź i Toruń, która co prawda wydłuża naszą podróż o około 70 kilometrów, ale znacznie skraca jej czas. Wszystko za sprawą ciągłej jazdy autostradą. Mimo, że wiąże się to z wydatkiem około 30 zł za samochód osobowy (w jedną stronę), wygoda podróżowania jest nieporównywalna. Zwłaszcza, że od kilku lat na krajowej "siódemce" trwają nieustanne roboty drogowe, które jeszcze bardziej spowalniają ruch. Na szczęście widać już koniec tych utrudnień.
Etapy budowy
Wybudowanie całej "siódemki" od nowa byłoby po prostu niemożliwe, zatem prace podzielono na krótsze odcinki, łatwiejsze w realizacji. Póki co jazda drogą krajową przypomina działanie kierunkowskazu: dwupasmówka, jednopasmówka, dwupasmówka, jednopasmówka... A i wyjazd ze stolicy nie należy do najłatwiejszych. W ciągu trasy trwają prace budowlane. Dużym problemem jest wylot z Warszawy na północ. Za Łomiankami szczególnie w weekendy i popołudniami tworzą się spore korki. Podpisano umowę na rozbudowę tamtego odcinka i dołożenie po jednym pasie w każdą stronę. Dodatkowo trasa ma mieć charakter drogi ekspresowej, zatem węzły, kładki i przejścia pod trasą z pewnością usprawnią ruch na tym odcinku.
Umowę podpisano na wykonanie elementów koncepcji programowej dla rozbudowy DK7 na odcinku Płońsk - Czosnów. Wartość zadania wynosi ok. 4,7 mln zł. a czas realizacji to 12 miesięcy od dnia podpisania umowy (czyli do stycznia 2019 r.).
Zobacz: Oddano kolejny odcinek krajowej "siódemki"
Zadaniem projektanta jest opracowanie dokumentacji zawierającej uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak na przykład zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową. Wykonane zostaną również badania konstrukcji mostu przez Wisłę. Projektant przeprowadzi również szczegółowe badania warunków geologicznych.
Trasa będzie miała długość około 35 kilometrów i będzie biegła przez powiat płoński (gmina Płońsk i gmina Załuski) i powiat nowodworski (gmina i miasto Zakroczym, gmina Nowy Dwór Mazowiecki, gmina Czosnów). Droga ma być dwujezdniowa a w każdym kierunku będą biegły trzy pasy ruchu. Powstanie również 6 węzłów: Poczernin, Przyborowice, Załuski, Ostrzykowizna, Modlin, Błonie. Prace budowlane mają ruszyć w maju 2021 r., a zakończyć się w czerwcu 2023 r. Szacunkowy łączny koszt inwestycji wynosi: 1,7 mld zł.