W 19. Rajdzie Monte Carlo samochodów historycznych bierze udział siedemnastu Polaków. Startowali oni w piątek z niemieckiej miejscowości Bad Homburg na długi odcinek dojazdowy z "rozgrzewkowym" oesem Roquesteron - Bouyon. W polskich barwach jedzie osiem aut, a ponadto Polak Piotr Bany jest pilotem szwedzkiego kierowcy Mauritza Lange w Porsche 911 SC z 1978 roku. Dla niektórych z 314 kierowców rajd trwa od środy, ponieważ wtedy w drogę ruszyły załogi, które miały do pokonania trasy z Oslo i Glasgow.
Zobacz również: Legendy z czasów PRL na Warsaw Moto Show 2015
Pierwszy poważny odcinek specjalny wystartował w niedzielę 31.01.2016 roku. Trasa rajdu ma w sumie 1481,4 km. Rajd został podzielony na cztery etapy:
- Monako - Valence 500,98 km,
- Valence - Valence 325,35 km,
- Valence - Monako 476,62 km,
- Monako - Monako 178,45 km.
W Rajdzie Monte Carlo kierowcy nie ścigają się na czas, a na regularność jazdy. Zadaniem załóg jest utrzymywanie stałej średniej prędkości, niezależnie od tego, czy trasa prowadzi na równym terenie czy po górskich serpentynach. Ostatni etap rozpocznie się we wtorek w nocy i potrwa do środy rana. We środę 3.02.2016 roku nastąpi rozdanie nagród w Monte-Carlo Sporting Club.
W 18. edycji rajdu w 2015 roku najlepsze miejsce wśród Polaków zajęła załoga Polskiego Fiata 125 p z 1975 roku prowadzonego przez Pawła Molgo, którego pilotował Janusz Jandrowicz (53. w klasyfikacji generalnej). Na najwyższym stopniu podium stanęli Włosi Piero Lorenzo Zanchi z Giovanni Agnese, którzy startują teraz z numerem 235.
Zobacz również: Arrinera Hussarya GT: premiera w Birmingham
Rajd Monte Carlo po raz pierwszy został zorganizowany przez księcia Monako w 1911 roku. Wtedy była to bardzo prestiżowa impreza dla zamożnych miłośników automobili. 105 lat temu zawodnicy ruszali z sześciu miast: Genewy, Paryża, Boulogne sur Mer, Wiednia, Brukseli i Berlina. W latach 1959-79 jednym z miejsc startu była także Warszawa.
Od roku 1988 organizowany jest Rallye Monte Carlo Historique. Impreza ta odbywa się kilka dni po tradycyjnym rajdzie; mogą w niej startować samochody, które zostały wyprodukowane nie później niż w 1980 roku.
.
Polacy w XIX Rajdzie Monte Carlo Historique
.
Nr startowy |
Kierowca |
Pilot |
Auto |
41 |
Mauritz Lange (Szwecja) |
Piotr Bany |
Porsche 911 SC rocznik 1978 |
44 |
Andrzej Postawka |
Stanisław Postawka |
Zastava 1100 rocznik 1979 |
85 |
Robert Burchard |
Grzegorz Gac |
Polski Fiat 125 P rocznik 1979 |
92 |
Romuald Chałas |
Tomasz Borysławski |
Polski Fiat 125 P rocznik 1978 |
93 |
Paweł Molgo |
Janusz Jandrowicz |
Polski Fiat 125 P rocznik 1975 |
96 |
Jacek Grochowski |
Henryk Buszkielowicz |
Polski Fiat 125 P rocznik 1972 |
98 |
Adam Polak |
Karol Jaskłowski |
Mercedes-Benz 280 CE rocznik 1978 |
154 |
Jacek Miller |
Włodzimierz Cierliński |
Fiat X1/9 1977 |
202 |
Andrzej Lubiak |
Jerzy Szymański |
Lancia Beta Monte Carlo rocznik 1975 |