Mercedes-AMG GLE 63 czy 63 S to następcy oryginalnego Mercedesa ML 55 AMG, którego benzynowe V8 o pojemności 5.4-litra prawie 20 lat temu generowało 347 KM i 510 Nm momentu obrotowego. Druga generacja produkowana w latach 2005-2011 miała się już znacznie lepiej, ponieważ pod maskę najmocniejszego wariantu ML 63 AMG trafiło benzynowe V8 o pojemności skokowej rzędu 6.2-litrwa. Wówczas topowa odmiana dysponowała mocą 510 KM i 630 Nm.
Trzecią generację ML 63 dotknął downsizing, co nie spotkało się z dużym zadowoleniem ze strony klientów, jednak normy musiały zostać spełnione. Tym sposobem pod maskę ponownie trafiło benzynowe V8, jednak pojemność spadła do 5.5 litra. Moc z kolei zachowała się na poziomie 525 KM i 700 Nm. Produkowana w latach 2011-2015 trzecia generacja zeszła ze sceny stosunkowo szybko, a to wszystko dlatego, że facelifting dużego SUV-a przyniósł ze sobą nową nomenklaturę — tak powstał Merdeces-Benz GLE.
Silny jak nigdy wcześniej
Pod maską wielozadaniowego, sportowego SUV-a pracuje podwójnie-doładowany silnik benzynowy V8, którego moc dla wariantu o oznaczeniu 63 wynosi 571 KM i 750 Nm momentu obrotowego. Wariant 63 S natomiast dysponuje mocą 612 KM i 850 Nm momentu obrotowego. Za przenoszenie napędu na wszystkie cztery koła za pomocą systemu 4MATIC+ odpowiada 9-biegowa skrzynia automatyczna (AMG SPEEDSHIFT TCT 9G).
Potężny moment w połączeniu z szybką przekładnią oznacza, że obydwa warianty GLE 63 rozpędzą się od 0 do 100 km/h poniżej 4 sekund. Prędkość maksymalna dla "podstawowego" wariantu została ograniczona do 250 km/h, jednak decydując się na wariant z literą "S" podniesiemy poprzeczkę do 280 km/h.
Subtelne zmiany
Względem cywilnego egzemplarza GLE 63 wyróżnia się większymi 20-calowymi felgami (21-calowymi dla 63 S), charakterystycznymi dla modeli AMG czterema trapezoidalnymi końcówkami układu wydechowego oraz potężnymi wlotami powietrza na przednim zderzaku, którym towarzyszy pionowy grill Panamericana.
Przeczytaj także: Mercedes-AMG C 63 utraci V8 na rzecz 2-litrowej benzyny? Affalterbach rozpoczyna elektryfikacje swoich modeli
Wnętrze tego sportowego kolosa nie różni się wiele od zwykłych modeli, o ile sobie tego nie zażyczymy. Konfigurator modeli AMG daje znacznie większe możliwości, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wnętrze było po prostu eleganckie i minimalistyczne. W gratisie otrzymamy z kolei sportową kierownicę AMG, która poza metalowymi łopatkami do zmiany biegów posiada dwa kontrolery, dzięki którym w szybki i prosty sposób można zmienić tryb jazdy, pracę zawieszenia, czy wyłączyć kontrolę trakcji.
Nowy Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ zadebiutuje na rynku europejskim nie wcześniej niż latem 2020 roku, co także oznacza, że na oficjalny polski cennik przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Dane techniczne | Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ |
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ |
---|---|---|
Silnik | 4.0 V8 | 4.0 V8 |
Moc | 571 KM & 750 Nm | 612 KM & 850 Nm |
Skrzynia | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
Prędkość max. | 250 km/h | 280 km/h |
0-100 km/h | 4 s | 3,8 s |