Niedawno, pod osłoną nocy, testowy samochód autonomiczny Forda, pokonał bez włączonych świateł opustoszałą drogę na pustyni. Podobny wyczyn w wykonaniu zwykłego kierowcy byłby niemożliwy. Jazda w całkowitej ciemności w ośrodku testowym Ford Arizona Proving Ground w Stanach Zjednoczonych to kolejny krok w kierunku zaoferowania klientom z całego świata w pełni autonomicznych samochodów. Przeprowadzony test wykazał, że nawet bez kamer, które działają w oparciu o światło, zamontowane w Fordzie czujniki LiDAR potrafią bez problemu kierować autem po krętych drogach.
Z danych Narodowego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Drogowego Stanów Zjednoczonych (NHTSA) wynika, że podczas wypadku liczba zgonów wśród pasażerów samochodów osobowych jest trzy razy większa podczas jazdy po zmroku, niż w ciągu dnia. - Dzięki zastosowaniu czujników LiDAR, samochody testowe nie są uzależnione od warunków oświetleniowych na zewnątrz ani od kamer, które wykrywają białe linie namalowane na asfalcie - powiedział Jim McBride, kierownik Forda ds. technicznych w dziale samochodów autonomicznych. - Tak naprawdę, LiDAR pozwala samochodowi autonomicznemu na poruszanie się w ciemności z równą łatwością, co w ciągu dnia - dodał ekspert.
Przeczytaj: Ford Mondeo 2.0 Hybrid eCVT: lekcja efektywnej jazdy hybrydą
W celu sprawnego poruszania się po zmroku, samochody autonomiczne Forda zostały wyposażone w mapy 3D o wysokiej rozdzielczości, obejmujące informacje na temat drogi i tego, co znajduje się wokół niej, a także oznakowań drogowych, geografii, topografii oraz punktów charakterystycznych, jak znaki, budynki i drzewa. Samochód wykorzystuje odczyty LiDARU do ustalenia swojej pozycji na mapie w czasie rzeczywistym. Dodatkowe dane zebrane przez radar są łączone z danymi LiDARU, aby stworzyć dokładny obraz sytuacji na drodze przed autem.
Podczas testów na pustyni inżynierowie Forda byli wyposażeni w noktowizory, przez które monitorowali Forda Fusion z wewnątrz i z zewnątrz. Noktowizor pozwolił im dostrzec pracę czujników LiDAR w formie wiązki podczerwonych promieni lasera rozciągającej się wokół auta. Czujniki LiDAR generują 2,8 miliona impulsów lasera na sekundę w celu precyzyjnego zeskanowania otoczenia.