Przeglądając zestawienia przygotowane przez SAMAR czy niemieckich specjalistów z ADAC lub DEKRY można znaleźć wiele ciekawych ofert i rozwiazań, od najpopularniejszych marek i modeli, po egzotyczne auta kolekcjonerskie. Ale jaki samochód za 5 tysiecy złotych najlepiej przypadnie do gustu przeciętnemu Kowalskiemu? Oto nasze redakcyjne zestawienie:
1. Segment A - auta najmniejsze, miejskie
W przypadku aut najmniejszych 5 tysięcy złotych to kwota wystarczająca, żeby kupić samochód z lat 1995 - 2000. Zakładamy przy tym, że nasz nowy nabytek musi być w pełni sprawny, zarejestrowany, z ważnym przeglądem technicznym, a dodatkowe koszty na początek przygody z motoryzacją będą ograniczały się do pełnego baku paliwa.
Przeczytaj koniecznie: RANKING! Najtańsze auta w utrzymaniu - segment B (GALERIA!)
Nasz pierwszy typ to Ford Ka. Egzemplarz sprawny technicznie i niezużyty do granic możliwości można już dostać za około 3,5 tys złotych. Naprawdę dobre sztuki z roczników 1996-97 z przebiegiem poniżej 130 tys. kilometrów to jednak wydatek około 4,8 tys złotych.
Ford Ka (1995 - 1998)
Zalety:
- wciąż atrakcyjny wygląd
- prosta konstrukcja
- niskie koszty części i serwisu
- trwałość silnika i zawieszenia
- łatwość odsprzedaży
Wady (i najczęstsze usterki):
- brak wspomagania kierownicy
- stosunkowo duże spalanie
- nie najlepsze wykonanie i trwałość wnętrza
- awaryjna elektryka i częste wycieki płynów eksploatacyjnych
- wyższe ubezpieczenie w stosunku do konkurencji (przez silnik poj. 1,3)
Propozycja z Polski, czyli Daewoo Matiz. Warte uwagi są egzemplarze z lat 1998-99 z rozsądnym przebiegiem około 100 tysięcy kilometrów. Warto również zwrócić uwagę na wyposażenie. Za 5 tysięcy złotych możemy mieć już Matiza z ABS-em, a nawet z klimatyzacją. Takie auto warte jest na rynku równe 5 tysięcy złotych.
Przeczytaj koniecznie: RANKING! Najtańsze auta w utrzymaniu - segment C - samochody kompaktowe (GALERIA!)
Daewoo Matiz (1998-99)
Zalety:
- 5 drzwi
- niskie spalanie i koszty eksploatacyjne
- najniższa stawka ubezpieczenia
- stosunkowo bogate wyposażenie
- zaskakująco duża trwałość
Wady (i najczęstsze usterki):
- duża ilość samochodów po poważnych wypadkach
- stosunkowo drogie części blacharskie i części zawieszenia
- bardzo niska trwałość wnętrza
- niski komfort (twarde zawieszenie i głośny silnik)
Propozycja numer 3, auto najdroższe zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, ale gwarantujące najbardziej bezawaryjne użytkowanie. Nasz typ - Nissan Micra (1993 - 97). Za 5 tys. można dostać Micrę z 1 litrowym silnikiem benzynowym z przebiegiem w granicach 130 - 150 tys. kilometrów. Z udogodnień możemy liczyć na wspomaganie kierownicy, w przypadku samochodów sprowadzanych z zagranicy na liście wyposażenia znajdzie się również airbag kierowcy.
Patrz też: RANKING! Najtańsze auta w utrzymaniu - segment D - samochody klasy średniej (GALERIA!)
Missan Micra (1993 - 97)
Zalety:
- bardzo wysoka trwałość i niska awaryjność
- oszczędny silnik 1,0
- stosunkowo obszerne wnętrze
- najniższy próg ubezpieczenia (dla wersji 1,0)
- przyzwoite osiągi i komfort jazdy
- łatwość odsprzedaży i najniższa w stosunku do konkurencji utrata wartości
Wady:
- drogie części zamienne
- drogi serwis (jeśli zdecydujemy się na obsługę w ASO)
- mała ilość dobrych egzemplarzy na rynku wtórnym
Czytaj dalej - Kompakty, sedany i kombi>>>
2. Kompakty, sedany i kombi
Propozycja nr 1, czyli nieśmiertelny Volkswagen Golf. Za 5 tysięcy złotych możemy kupić auto III generacji czyli z lat 1992 - 1995. Przebieg... Niestety nigdy nie mamy pewności, że jest on oryginalny, ale w przypadku najpopularniejszego auta w klasie i naszego budżetu rozsądny wydaje się przedział od 160 do 200 tys. kilometrów.
Warto dodać, że wybór jest ogromny. Różne wersje silnikowe, od benzynowego 1,4 (oszczędny, ale o bardzo słabych osiągach), przez wersje z silnikiem 1,6 (lepsze osiągi i wyższe spalanie), aż do wersji z silnikiem diesla 1,9 (bardzo oszczędny, ale wysokim OC). Mnożą się również wersje wyposażenia wnętrza, a samochody z importu nierzadko rozpieszczają elektrycznymi gadżetami i dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa (ABS, Airbag).
VW Golf (1992 - 1995)
Zalety:
- łatwość odsprzedaży
- stosunkowo najniższy spadek wartości
- duży wybór aut na rynku
- tanie części i serwis
- stosunkowo obszerne wnętrze
- przyzwoita trwałość
Wady (i znane usterki):
- duża liczba aut w fatalnym stanie technicznym
- wysoka pozycja w statystykach kradzieży
- awaryjne silniki benzynowe
- drogie ubezpieczenie
- słabe osiągi (wersja 1,4 i diesel)
- wysokie spalanie (wersja 1,6 – 1,8)
Propozycja nr 2. Perła czeskiej motoryzacji, pierwsza skoda wytwarzana we współpracy z grupą Volkswagena - Skoda Felicia.
Podstawową zaletą tego auta jest... współdzielenie części mechanicznych z VW Polo. Samochody nie są nadto awaryjne, a oferują największą przestrzeń w klasie, w dodatku za 5 tysięcy złotych można się już pokusić o zakup kombi. Roczniki dostępne w tej cenie: od 1997 do 2000 roku. Rozsądny przebieg, który pozwoli jeszcze kilka lat pojeździć skodą to około 130 tys. kilometrów.
Skoda Felicia (1997 - 2000)
Zalety:
- przestrzeń we wnętrzu
- wysoka trwałość silników VW
- do wyboru wersja 5 drzwi lub kombi
- bardzo tani serwis
- tanie części zamienne
- rozsądne spalenie nawet wersji z silnikiem 1,6
- stosunkowo dużo zadbanych aut z drugiej/trzeciej ręki
Wady (i najczęstsze usterki):
- leciwa konstrukcja
- korozja obecna nawet w autach z 2000 roku
- bardzo słaba jakość wykończenia i materiałów wnętrza
- drobne, ale częste usterki zawieszenia i elektryki
Propozycja nr 3 - dla miłośników sedanów - Daewoo Lanos 4d. Za 5 tysięcy złotych można znaleźć Lanosa z lat 1999- 2000, z pamiętającym jeszcze lata 80-te silnikiem 1,5 i przebiegiem w granicach 150 - 160 tysięcy kilometrów. Nie ma co liczyć na bogate wyposażenie, poduszka powietrzna kierowcy i elektryczne szyby w przednich drzwiach to najczęściej wszystko, co znajdziemy na liście udogodnień.
Co więcej, wcale niełatwo znaleźć lanosa sedan do kupienia Wszystko przez to, że wyprodukowane w Polsce auta nadspodziewanie dobrze znoszą polskie dziurawe drogi i bez trudu i większego wkładu finansowego osiągają przebiegi rządu nawet 250 tys. kilometrów.
Daewoo Lanos 4d. (1999-2000)
Zalety:
- trwałość mechaniki
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- przyzwoita jakość wykończenia wnętrza i duży bagażnik
- bardzo dobry stosunek ceny do komfortu jazdy
- rozsądne spalanie i koszty części eksploatacyjnych
Wady:
- mały wybór auta na rynku wtórnym
- duża ilość aut powypadkowych
- rzadkie, ale kosztowne usterki elektroniki
- rosnąca popularność wśród złodziei