Im więcej pieniędzy, tym łatwiej zrealizować taki zamiar, ponieważ wśród aut drogich marek nietrudno znaleźć model rzucający się w oczy. Jednak jeśli dobrze się przyjrzeć ofercie rynkowej, ciekawych z wyglądu czy ze względu na rozwiązania konstrukcyjne i jednocześnie rzadkich aut, nie brakuje. Ich wytwórcami są bardzo często producenci popularnych samochodów, co gwarantuje odpowiednią jakość wykonania.
Kupno rzadziej spotykanego na drogach używanego modelu samochodu może przynieść nowemu nabywcy oprócz satysfakcji, że niewielu jeździ takim jak on, jeszcze jedną korzyść, bardziej wymierną. Choć nie jest to regułą, mniej popularne auta z upływem lat stosunkowo niewiele tracą na wartości. Można więc niedrogo takie kupić. Oto kilka nietuzinkowych samochodów wybranych z kategorii małych pojazdów. Podane ceny dotyczą najtańszych wersji z danego rocznika.
Wybór pod maską
Co z częściami
Popularność auta na rynku ma wpływ na dostęp do części zamiennych, co jest rzeczą ważną. Z przedstawionych samochodów najbardziej popularnymi na naszym rynku są renault twingo oraz ford KA, co w dużej mierze wynika z tego, że są to pojazdy najdłużej produkowane. W następnej kolejności należałoby umieścić suzuki, hyundaia i opla, chociaż kolejność może podlegać dyskusji. Natomiast na pewno najrzadziej spotykanym autem na naszym rynku jest audi A2.
Kufer jak ta lala
Największym bagażnikiem dysponuje audi. Podstawowa pojemność jego kufra wynosi aż 390 litrów. Następne miejsce w tej klasyfikacji należy się minivanowi suzuki (300). Za nim plasuje się bliźniaczy agila (250l), potem hyundai atos (220), ford KA (186) i na końcu renault twingo (168).
Wybieram suzuki
Biorąc pod uwagę powyższe kryteria oraz ceny używanych egzemplarzy, ja wybrałbym minivana suzuki. Za taką cenę tak obszerny samochód to prawdziwa gratka dla dużej rodziny, lub właściciela małej firmy.
Warto wiedzieć:
Części do "dziwnych"
Przeglądy okresowe, a tym bardziej wszystkie naprawy, samochodu zawsze wiążą się z koniecznością wymiany pewnych części. Ich asortyment na rynku zależy w dużej mierze od tego, jak bardzo popularny jest
model auta. Jeśli można go spotkać niemal wszędzie, z częściami nie ma żadnych kłopotów. Oprócz drogich oryginalnych bez trudu można znaleźć sporo przeróżnych znacznie tańszych zamienników produkowanych przez wiele firm. Z uwagi na dużą liczbę takich samochodów, na rynku nie ma też problemu z częściami używanymi.
Inaczej przedstawia się sytuacja zaopatrzenia rynku w części zamienne dla aut znacznie rzadziej spotykanych na drogach, nawet jeżeli produkowane są przez znane marki. Znalezienie tanich nowych zamienników przeradza się wtedy w żmudne poszukiwania i wcale nie ma pewności, że skończą się one pełnym sukcesem. Decyzja o zastąpieniu zniszczonych części używanymi też raczej nie rokuje powodzenia, a nawet jeśli, to bardzo często trzeba się wybrać po nie w daleką podróż. Pozostają więc autoryzowane punkty sprzedaży oryginalnych, nowych części. Tam jak wiadomo jest najdrożej i wielokrotnie trzeba jeszcze czekać na sprowadzenie, bo części nie ma w magazynie. Naprawa staje się kosztowna i przeciąga się w czasie, a to też może mieć przełożenie na dodatkowe finanse. Każdy nabywca rzadkiego modelu auta powinien wziąć pod uwagę możliwe przyszłościowe perturbacje z częściami zamiennymi i zastanowić się, czy rzeczywiście na taką zabawę go stać.
Mój typ: Suzuki Wagon R+
Suzuki wagon R zadebiutował na salonie genewskim w 1994 roku jako przedstawiciel popularnej już od dłuższego czasu w krajach Dalekiego Wschodu, a zwłaszcza w Korei Południowej i Japonii kategorii MPC (Mini People Carriers).
Charakterystyczną cechą takich minivanów, a raczej mikrovanów jest znaczna wysokość w stosunku do długości nadwozia. Mając duże doświadczenie w produkcji minivanów Suzuki zdecydowało się na wspólny projekt z GM. Tak narodziły się suzuki wagon R+ oraz bliźniaczy opel agila. Auto ma 3,5 m długości i aż 1,7 m wysokości. Oprócz całkiem sporych możliwości pasażersko-ładunkowych na uwagę zasługuje bogata oferta wyposażenia. I tak na przykład dla osób ceniących wygodę jest wersja wyposażona w automatyczną przekładnię. Układ hamulcowy może być wspomagany ABS-em, a wzrost komfortu podróży zapewni klimatyzacja. I jeszcze jedna ciekawostka. Wagon R+ występuje również w wersji z napędem na wszystkie koła. Pewną wadą suzuki może być brak w ofercie silnikowej małego nowoczesnego diesla, chociaż napędzające go jednostki benzynowe są bardzo ekonomiczne.