Pierwsza generacja Leona pojawiła się na rynku w 1999 roku i w ciągu 6 lat sprzedała się w liczbie 530 000 egzemplarzy. Następca, zaprojektowany przez Waltera de’Silvę, pomimo niecodziennego połączenia kompaktu i vana znalazł aż 675 000 nabywców. Trzecie podejście do Leona okazało się spektakularne – w ciągu pięciu lat sprzedano 682 567 aut.
Zobacz też: Stąd pochodzą nazwy samochodów marki Seat
Leon przyciąga do salonów klientów dzięki swojej ostrej stylistyce, technologii przejętej z grupy Volkswagena – jako pierwszy kompakt osadzony był na platformie MQB - oraz w miarę przystępnej cenie.
Leon oferowany jest w nadwoziu trzy- i pięciodrzwiowym, jako superszybka Cupra oraz podniesiony X-Perience. Ważne dla Seata okazało się nadwozie kombi, które stanowi 30% sprzedaży i pozwoliło zwiększyć marce sprzedaż flotową o 90%. Najważniejsze rynki dla Leona to oczywiście Hiszpania, ale i Niemcy oraz Zjednoczone Królestwo. Na początku roku Leon doczekał się faceliftingu.
Dzięki sukcesowi auta udało się stworzyć pierwszego SUV-a marki, Atekę oraz rozpocząć pracę nad mniejszą Aroną.