W środę 16 października br. Sejm wprowadził zmiany w kodeksie ruchu drogowego, których celem jest stworzenie jednoznacznych zasad w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa sytuacjach. Pierwszą z nich jest umożliwienie dojazdu pojazdowi uprzywilejowanemu na miejsce wypadku "korytarzem życia". Drugą natomiast ma pomóc w niwelowaniu zatorów drogowych przy zwężeniach, narzucając kierowcom tzw. "jazdę na suwak".
Korytarz życia
Regulacja doprecyzowuje obecnie obowiązujące przepisy poprzez dokładne określenie zasad tworzenia wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa. Przepisy jasno mówią, na który pas powinien zjechać kierowca w celu stworzenia korytarza.
Sprawdź: SOP kupuje nowe auta i przeznacza na nie ogromne środki! Te samochody wygrały w przetargu - ZOBACZ
Przykładowo kierowca poruszający się lewym skrajnym pasem ma obowiązek zjechać na lewo, z kolei poruszający się pozostałymi pasami na prawo, tak, aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym.
Jazda "na suwak"
W przypadku „jazdy na suwak" chodzi o określenie zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy dochodzi do zwężenia drogi. Według nowych przepisów kierowcy jadący kontynuowanym pasem ruchu będą zmuszeni do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom będącym na pasie, który się kończy. Manewr powinien odbywać się w sposób naprzemienny i pojedynczy, aby ruch odbywał się w sposób bezpieczny i płynny.
Zobacz: Zima nie zaskoczy w tym roku drogowców? GDDKiA melduje gotowość
Za nowelizacją opowiedziało się 415 posłów, z czego dwóch wstrzymało się od głosu, a sześciu było przeciw. Przyjęte przez Sejm starej kadencji zmiany wejdą w życie w 21 dni od momentu ogłoszenia