Podczas tegorocznego Shell Eco-marathon umiejętnościami w zakresie projektowania i konstrukcji pojazdów pochwali się łącznie 175 zespołów z 24 krajów. Zawodnicy staną w obliczu wyzwania, którego tradycje sięgają 1985 roku. Będą starali się pokonać jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa, a w przypadku pojazdów elektrycznych – 1 kWh.
Z Polski na konkurs szykuje się 7 zespołów studenckich, wszystkie drużyny mają nadzieję na pobicie dotychczasowych rekordów w kategoriach UrbanConcept oraz Prototype. Pojazdy, które przygotowali studenci to:
- Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej;
- Rotor z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie;
- Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej;
- Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej;
- Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej;
- SKAP z Politechniki Warszawskiej;
- SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej.
Bolidy startujące w kategorii Prototype to futurystyczne, opływowe pojazdy z trzema lub czterema kołami. Podstawową zasadą przy ich projektowaniu jest zmniejszenie tarcia i zmaksymalizowanie ich efektywności energetycznej. Kategoria UrbanConcept stworzona jest dla bardziej konwencjonalnych pojazdów zaprojektowanych i zbudowanych zgodnie z wymaganiami drogowymi dostosowanymi do potrzeb dzisiejszych kierowców.
"Shell Eco-marathon prezentuje to, co najlepsze w nauce, technice, inżynierii i matematyce. Pokazuje, jak wysoki poziom specjalizacji w tych dziedzinach jest potrzebny do skonstruowania niezwykle energooszczędnych środków transportu" – mówi Norman Koch, globalny dyrektor generalny festiwalu Make the Future, który odbędzie się równolegle z tegoroczną edycją Shell Eco-marathon.
Wyniki
Podczas zeszłorocznej edycji konkursu francuski zespół Microjoule-La Joliverie przejechał na jednym litrze paliwa 2503,9 km, co odpowiada podróży z Londynu do Marsylii i z powrotem.
W swoich projektach polskie drużyny zawsze proponują ciekawe rozwiązania z zakresu źródeł napędu pojazdów. W tym roku również nie zawiodą. Obok maszyn zasilanych konwencjonalnymi paliwami studenci szykują bolidy napędzane wodorem czy etanolem.
Drużyna SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej powróci do Londynu, aby w kategorii UrbanConcept wśród pojazdów spalinowych zasilanych benzyną, zaprezentować swój innowacyjny pojazd Orion. Z kolei zespół Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej wystartuje zasilanym wodorem bolidem Eco Arrow 3.0. W kategorii Prototype wezmą udział drużyny: Rotor z Krosna i SKAP z Politechniki Warszawskiej z pojazdami tankowanym etanolem oraz Iron Warriors z Łodzi, której bolid pojedzie na benzynie. Wodór zasili maszyny zespołów Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej i Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej.
"W ubiegłym roku pojechaliśmy do Londynu, by jako SKAP powalczyć o podium w zawodach Shell Eco-marathon. Nasze ambicje przełożyliśmy na czyny i mimo rozmaitych wyzwań zawsze potrafiliśmy wyjść z opresji. Nieoceniony wpływ na nasz sukces miała też integracja członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów (SKAP). Jesteśmy wyjątkowo zgranym zespołem, co zdecydowanie ułatwia nam pracę nad bolidem. W tym roku również jesteśmy głodni zwycięstw i już nie możemy doczekać się konkursowej rywalizacji" – mówi Janusz Popławski, członek SKAP z Politechniki Warszawskiej.
Uczestnicy festiwalu Make the Future Live będą mogli oglądać zmagania wszystkich zespołów, poznawać fascynujące technologie i eksperymentować z ciekawymi pomysłami energetycznymi, które mogą zmienić nasz sposób życia, pracy i rozrywki.