Nowy Opel Meriva: Siła otwarcia

2010-05-18 4:00

W nowej merivie Opel udowadnia, że wykorzystanie przemyślanych na nowo rozwiązań sprzed lat może podnieść walory auta rodzinnego.

Patrząc z boku na nowe wcielenie merivy, nie da się nie zauważyć charakterystycznej linii okien, która jak fala opada za środkowym słupkiem, aby potem ponownie się wznieść. To z jednej strony zabieg stylizacyjny, który ma również znaczenie praktyczne, bo siedzącym z tyłu pasażerom zapewnia lepszą widoczność. Tym, co jeszcze bardziej przyciąga wzrok, są umieszczone blisko siebie klamki bocznych drzwi. Tym razem to żadna stylizacja. Tylne drzwi tego auta mocowane są na tylnych zawiasach. Otwierane do tyłu drzwi dają najbardziej ergonomiczny dostęp do wnętrza. Takie rozwiązania dominowały w powozach konnych jak i wtedy, gdy silniki zastąpiły konie. Stosował je oczywiście również Opel.

Przeczytaj koniecznie: Hybrydowe Audi A8

Teraz jednak to rozwiązanie przerobiono na współczesną modłę, by mogło służyć przyszłym klientom. System FlexDoors, bo tak ochrzcili go jego twórcy, zapewnia liczne korzyści. Ponieważ drzwi tylne, podobnie jak i przednie, otwierają się prawie pod kątem prostym, lepiej się wsiada i wysiada. Wysiadające dzieci z tyłu są teraz lepiej widoczne z różnych foteli w pojeździe. Skoro mowa o dzieciach, to otwarte boczne drzwi tworzą coś w rodzaju "strefy bezpieczeństwa", która sprawia, że ryzyko wtargnięcia małego pasażera pod koła nadjeżdżającego auta jest znacznie mniejsze niż w przypadku samochodu z konwencjonalnymi drzwiami.

Drzwi typu FlexDoor zapewniają jeszcze doskonały dostęp do podłogi lub tylnego siedzenia, aby móc tam posprzątać, co jest częstą koniecznością po długiej podróży. System FlexDoors uzupełnia wiele dodatkowych wynalazków. Układ bezpieczeństwa pozwala na ich otwarcie z zewnątrz lub od wewnątrz tylko wtedy, kiedy nie ma zagrożenia dla pasażerów. Mechaniczny system blokady dziecięcej wspomaga elektroniczny układ automatycznego ryglowania, który aktywuje się przy prędkości powyżej 4 km/h. Drzwi nie można wtedy otworzyć od wewnątrz. Blokady zostają zwolnione po zatrzymaniu pojazdu.

Przeczytaj koniecznie: BMW Concept Gran Coupe

Oprócz FlexDoors wykorzystanie wewnętrznej przestrzeni ułatwiają jeszcze inne rozwiązania. Jednym z nich jest rewolucyjny system konsoli FlexRail, na który składają się wymienne, ruchome schowki zamocowane na aluminiowych szynach pomiędzy przednimi fotelami, a także ruchomy i wygodny podłokietnik. Jeśli chodzi o schowki, to w sumie na pokładzie nowej merivy może być ich aż 32.

Z kolei system tylnych foteli FlexSpace, który był już oferowany w pierwszej generacji tego modelu, został jeszcze bardziej dopracowany i ulepszony. Teraz zmiana położenia i konfiguracji foteli wymaga naprawdę niewielu ruchów wykonywanych w sposób całkowicie intuicyjny. Tylne fotele mogą być przesuwane do tyłu i do przodu w stronę środka kabiny, tak aby utworzyć wygodne warunki podróży z jeszcze większą przestrzenią na nogi dla dwóch osób. Można także przesunąć zewnętrzne fotele do przodu, aby poszerzyć przestrzeń bagażową, jednocześnie pozostawiając miejsce dla trzech pasażerów na tylnych fotelach.

Paleta silników składa się z trzech jednostek benzynowych i dwóch diesli. Ceny nowej merivy na naszym rynku zaczynają się od 53 950 zł.

Nasi Partnerzy polecają