W latach 70-tych w rywalizacji o rozmaite trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 roku na rajdowych oesach pojawił się także zespół SKODA Motorsport. Ekipa z Mladá Boleslav rozpoczęła swoje rajdowe przygody i sukcesy autem o oznaczeniu 130 RS (typ 735).
Przeczytaj: Skoda Tudor ma już 70 lat. Historia powojennej 1101
Podstawą stworzenia sportowego coupe był model Skoda 110 R z silnikiem benzynowym o mocy 52 KM, który rozpędzał auto do "setki" w 19 sekund. W roku 1971 r. pojawiła się pierwsza ewolucja rajdówki - model 120 S o mocy podrasowanej do nawet 120 KM. To nie był jednak koniec pogoni za osiągami. Następne dwa mocne modele 180 RS i 200 RS niestety nigdy nie wyjechały poza bramy fabryki, bowiem federacja FIA w tym czasie poczyniła zmiany w rajdowych regulaminach, które od roku 1974 r. nie uwzględniały prototypów, a do takich należały oba modele.
Powstała więc pełnoprawna, homologowana rajdówka Skoda 130 RS. Czechosłowaccy inżynierowie zaprojektowali ten pojazd zupełnie od zera. 130 RS była szybsza, lżejsza i bardziej aerodynamiczna od swoich poprzedniczek. Auto miało startować w klasie A2 (pojemność do 1300 cm3), dlatego z tyłu samochodu zamontowano 4-cylindrową jednostkę OHV o pojemności 1289 cm3. Osiągi, jakie udało się wycisnąć inżynierom z Mladá Boleslav to moc od 100 do 145 KM. Napęd był przekazywany na tylną oś, a masa nie przekraczała 750 kg. Auto w efekcie przyspieszało w 7,5 s do 100 km/h. Prędkość maksymalna dochodziła do 210 km/h.
Sprawdź też: Skoda 1000 MBX: to już pięćdziesiąt lat
Skoda 130 RS zadebiutowała na rajdowych oesach rok po uzyskaniu homologacji, w 1975 roku podczas Rajdu Barum. Załoga John Haugland/Arild Antonsen wywalczyła zwycięstwo w pierwszym starcie nowego samochodu. Rok później Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka powtórzyli sukces w tej samej imprezie. Rajd po rajdzie fabryczny zespół SKODY deklasował rywali, wygrywając niemal wszystkie rajdy w klasie A2, w których startował, czasami nawet wygrywając z takimi sławami jak Lancia Stratos, Renault Alpine A110 czy Porsche Carrera, które zaliczane były do dużo mocniejszych klas. Zmierzch modelu 130 RS nadszedł w roku 1982, kiedy Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych zlikwidowała klasę A2 (do 1300 cm3) i zastąpiła ją klasą do pojemności 1.6 litra.