Pierwsza Skoda Octavia zadebiutowała w 1959 roku, co oznacza, że nazwa modelowa Octavia liczy już 60 lat. Czeski producent samochodów po tę nazwę sięgnął ponownie dopiero w 1996 roku, będąc już pod skrzydłami Grupy Volkswagen i rozpoczął na nowo pisanie historii Octavii. Od tamtej pory oznaczenie „Octavia” jest stosowane w kolejnych wcieleniach kompaktowego samochodu, który 11 listopada 2019 r. został przedstawiony światu pod postacią czwartej już generacji.
Większa i atrakcyjniejsza
Skoda Octavia to najlepiej sprzedający się model w historii czeskiej marki. Zupełnie nowa generacja została atrakcyjnie wystylizowana, otrzymała najnowsze technologie z zakresu bezpieczeństwa i multimediów oraz tradycyjnie budzi podziw dużą przestrzenią wewnętrzną. Miejsca wygospodarowano więcej zarówno z przodu, jak i z tyłu, a bagażnik ma rekordową pojemność w klasie. Liftback połknie 600 litrów ładunku, natomiast kombi aż 640 litrów.
Już na pierwszy rzut oka widać, że Octavia urosła w stosunku do poprzedniczki. Auto stylistycznie stało się także bardziej dynamiczne i nowoczesne. Nadwozie wydłużono i poszerzono. Octavia oparta na platformie MQB tak samo w wersji liftback, jak i kombi mierzy 4689 mm długości (+19 mm) i 1829 mm szerokości (+15 mm). Octavia Combi jest dłuższa o 22 mm w stosunku do schodzącej trzeciej generacji. Co ciekawe rozstaw osi pozostał bez zmian i liczy 2686 mm.
Sprawdź także: To najdroższa Skoda, jaką można kupić. Skoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI 240 KM DSG7 4x4 - TEST, OPINIA
Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano reflektory Full LED Matrix o wyrafinowanym designie: dwa moduły LED rozdzielone są przez ostro zarysowane wiązki światła w kształcie litery L. Krystaliczne reflektory tylne zostały także wyposażone w technologię LED oraz funkcję Coming/Leaving Home z dynamicznym efektem świetlnym. Przez klapę bagażnika przebiega duży napis „SKODA", który zastąpił stosowany dotychczas logotyp.
Układy napędowe
Długo wyczekiwany nowy model wykorzystuje do napędu silniki TSI i TDI, a największą nowością jest elektryfikacja istniejących jednostek napędowych i wprowadzenie do oferty hybrydy plug-in wykorzystującej te same podzespoły co Superb iV. Oznacza to połączenie silnika 1.4 TSI z motorem elektrycznym, 6-stopniowe DSG i moc systemową 204 KM (zasięg na jednym ładowaniu to 55 km bezemisyjnej jazdy).
Testowaliśmy: Skoda Octavia RS 245 2.0 TSI: mistrzyni kompromisu
Poza wersją w pełni hybrydową, pod maską Octavii znajdziemy także konwencjonalne silniki - 1.0 TSI EVO 115 KM, 1.5 TSI EVO (130 KM lub 150 KM) oraz 2.0 TSI 190 KM 4x4. Wysokoprężny 2.0 TDI pojawia się w trzech wariantach mocy: 116, 150 i 200 koni mechanicznych. Diesel 150-konny opcjonalnie występuje z napędem 4x4, a 200-konny zawsze ma 4x4. Jednostki są łączone z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub automatyczną DSG o 7 przełożeniach. W drugiej połowie 2020 roku do gamy dołączą wersje Scout i RS. Szczegóły na temat tych wariantów poznamy za jakiś czas.
Nowa Octavia należy teraz do najbardziej aerodynamicznych samochodów na rynku. Współczynnik oporu powietrza (Cd) wynosi 0,24 dla Octavii Combi i 0,26 dla fiftbacka. Takie wyniki mają korzystnie wpłynąć na zużycie paliwa i poziom hałasu.
Nowy pomysł na wnętrze
Po raz pierwszy w Skodzie mamy do czynienia z całkowitym brakiem fizycznych pokręteł i przycisków do obsługi klimatyzacji. To jednak nie koniec nowości. Następczyni bestsellerki otrzymała przeniesienie całej obsługi klimatyzacji i nawiewu na ekran dotykowy o przekątnej 10,25” (w uboższych wersjach ekran 8”). Nowością jest także dwuramienna kierownica, która wydaje się być starannie wykończona chromowanymi akcentami. Za kierownicą ulokowano w pełni cyfrowe zegary z możliwością konfigurowania widoku. Designerzy mieli również pole do popisu dzięki zastosowaniu nowego, zminiaturyzowanego selektora skrzyni biegów DSG, który pozbawiony jest mechanicznego połączenia ze skrzynią. Lepszej jakości podobno są materiały wykończeniowe.
Polecamy: Jest zaskakująco szybka i zwinna: Skoda Karoq Sportline 2.0 TSI 190 KM 4x4 DSG7 - TEST, OPINIA
W kwestii wyposażenia, Octavia zaoferuje więcej, niż kiedykolwiek. Na liście opcji znajdzie się head-up display, 3-strefowa klimatyzacja, indukcyjne ładowanie smartfona, matrycowe reflektory LED. Początkowo, dostępne będą warianty Active, Ambition i Style.
Skoda znana ze sprytnych rozwiązań „Simply Clever” kontynuuje ukrywanie parasolki w drzwiach kierowcy. Pod klapką wlewu paliwa jest skrobaczka i lejek pozwalający łatwo tankować AdBlue z dystrybutora. Pod maską pojawia się kolejny lejek ułatwiający wlewanie płynu do spryskiwaczy. Kieszenie w oparciach foteli przednich mają specjalne kieszonki na odłożenie smartfonów. Tylne okna boczna mogą mieć roletki. Tych, którzy chcą zamontować wideorejestrator pod lusterkiem wstecznym, ucieszy fakt, że dodatkowe gniazdo USB umieszczono w podsufitce.
WIDEO - taka jest nowa Skoda Octavia