Solidna konstrukcja auta rozpraszająca energię uderzenia, rozsiane po wnętrzu poduszki powietrzne, mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX, zagłówki zmniejszające urazy kręgów szyjnych czy pirotechniczne pasy foteli - to wszystko dawno przestało robić już wrażenie na kierowcach. Elementy te aktualnie wchodzą w skład wyposażenia standardowego pojazdów, wynikającego z przepisów homologacyjnych.
Drobniejsze elementy takie jak: sygnalizacja dźwiękowa przypominająca o niezapięciu pasów, lampka ostrzegawcza o tym fakcie na wskaźnikach, czy grafiki informujące o niezamkniętych drzwiach oraz spadku ciśnienia powietrza w oponach, również nie są już niczym zadziwiającym. Owszem, wszystkie te elementy są ważnym aspektem stojącym na straży ludzkiego zdrowia i życia, ale działanie tych biernych ochraniaczy ma być ostatecznością w momencie gdy dojdzie do wypadku. Dziś na pierwszy plan wysuwa się prewencja, czyli forma, która marce Skoda nie jest obca.
Kierowca nie jest sam
Na współczesny, wygodny i jednocześnie bezpieczny samochód składa się tysiące rozwiązań technologicznych. Do tych najważniejszych, stanowiących pierwszą linię oporu w momencie zagrożenia, należą aktywne systemy wspomagania jazdy i hamowania. To właśnie dzięki arsenałowi czujników zbierających masą sygnałów z otoczenia, które są na bieżąco przetwarzane przez obwody samochodu, kierowca nigdy nie jest sam za kółkiem.
Skoda Rapid niezależnie od wersji nadwozia w jakiej występuje (liftback lub hatchback), charakter przemyślanego auta wyraża nie tylko w wielu pomysłowych rozwiązaniach, ale i w czynnej ochronie podróżnych niezależnie od warunków pogodowych panujących na drodze. Jakie systemy dostępne na liście wyposażenia Rapida pozwolą uniknąć lub zminimalizować potencjalne niebezpieczne sytuacje?
Już w bazowej odmianie Rapid dysponuje rozbudowanym pakietem układów. Można liczyć m.in. na wsparcie: ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), MSR (system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania), ACS (system pokolizyjny) i TPM (czujniki kontrolujące ciśnienie w ogumieniu).
Inteligentne systemy
Kolejne punkty z listy pojawiają się w wyższych poziomach wyposażenia lub bez względu na wersję, wymagają dopłat. Front Assist monitorujący drogę przed pojazdem poprzez czujnik radarowy, to hamulec bezpieczeństwa. Ma na celu zatrzymać pojazd w korku, kiedy się zamyślimy. System ostrzeże dźwiękowo i wizualnie gdy Rapid niebezpiecznie zbliży się do poprzedzającego auta, a gdy nie wykryje reakcji, zahamuje automatycznie.
Reflektory typu Bi-Xenon potrafią mocno poprawić komfort po zmroku. Auto Light Assist oznaczający automatykę włączania i wyłączania świateł drogowych, dodatkowo gdy z naprzeciwka nadjeżdża inny pojazd, inteligentnie ściemnia światło by nie oślepić innych kierowców. Light and Rain Assist rozpozna krople na szybie, automatycznie włączy wycieraczki i uruchomi przednie światła dla lepszej widoczności. Turning Light doświetla zakręty światłami przeciwmgłowymi (przy prędkości poniżej 40 km/h), włączając je podczas skręcania przy uruchomionej sygnalizacji skrętu kierunkowskazem.
Jeśli podróżuje się dużo poza miastem, na straży ochrony przed zaśnięciem stanie funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy Driver Alert. Czujniki pojazdu monitorują zachowane i styl prowadzenia kierowcy, a gdy tylko wykryte zostaną odstępstwa od normy, odpowiednie kontrolki dźwiękowe i wizualne zlecą postój na odpoczynek.
Komfort manewrowania na parkingach podniosą przednie i tylne czujniki zbliżeniowe Parking Distance Control, informujące o przeszkodach narastającym sygnałem ostrzegawczym. Jeśli zajmowanie miejsca postojowego ma jednak odbyć się bezstresowo, Rear-view Camera pokaże przestrzeń za autem na ekranie systemu multimedialnego.
Tempomat sam utrzyma zadaną prędkość jazdy i pozwoli odpocząć nogom kierowcy podczas przemierzania trasy szybkiego ruchu. A kiedy niefortunnie dojdzie do kolizji, samoczynnie uaktywniony zostanie Multi Collision Brake, co oznacza kontrolowane hamowanie w celu zapobiegnięcia lub zmniejszenia zagrożenia wystąpienia kolejnych kolizji.
Na 5 gwiazdek
Montaż coraz inteligentniejszych systemów bezpieczeństwa nie jest fanaberią producentów, mającą na celu podwyższenie ceny auta, ale działaniem bezpośrednio wpływającym na ratowanie ludzkiego życia. Jak widać po Rapidzie, dla Skody nie ma kompromisów. Model ten, jak na rodzinne auto przystało dba o ochronę podróżnych, a potwierdzeniem najwyższego standardu bezpieczeństwa jest 5 gwiazdek zdobytych w wymagających testach zderzeniowych Euro NCAP.