Mało kto wie, ale Skoda ma długą tradycję w produkcji modeli klasy średniej oraz premium. Już w 1907 roku, dwanaście lat po założeniu Laurin & Klement w Mladá Boleslav, początkująca marka wprowadziła na rynek model Type FF oferujący klientom ponadprzeciętny luksus. Jednak to zaprezentowany w 1935 roku Superb miał stać się wizytówką marki. Przez następne 14 lat z linii produkcyjnej zjechało prawie 900 egzemplarzy Skody Superb w pięciu wariantach: Superb typu 640 (1934-1936 r.), Superb typu 902 (1936 r.), Superb typu 913 (1936-1939 r.), Superb 3000 OHV typu 924 (1938-1949 r.) oraz Superb 4000 typu 919 z silnikiem V8 (1938-1940 r.). Wiele z nich miało niestandardowe nadwozia zbudowane zgodnie z wymaganiami klientów.
Wrócili z przytupem
Po długiej przerwie Skoda ponownie wprowadziła ten model na rynek. W 2001 roku zaprezentowała na targach IAA we Frankfurcie nad Menem pierwszą współczesną generację, która szybko zdobyła uznanie klientów. Model o długości 4803 mm, szerokości 1765 mm i wysokości 1469 mm z napędem na przednie koła miał rozstaw osi wynoszący 2803 mm. Gama silników dla sedana w wersji notchback obejmowała trzy silniki benzynowe i dwa wysokoprężne.
Poza dużą rodziną jednostek napędowych Superb mógł się także pochwalić licznymi innowacyjnymi funkcjami bezpieczeństwa tj. kład hamulcowy był fabrycznie wyposażony w ABS i EDS, a także w system kontroli poślizgu ASR, dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne na przednich siedzeniach oraz poduszki powietrzne chroniące głowy z przodu oraz z tyłu. Udana kariera pierwszej nowoczesnej generacji ŠKODY SUPERB zakończyła się w 2008 roku. W czeskich fabrykach, a także w Chinach, Ukrainie i Kazachstanie zbudowano ponad 136 000 egzemplarzy pojazdu.
Poszli za ciosem
W marcu 2008 roku Czesi zaprezentowali kolejną generację modelu Superb podczas Geneva Motor Show. Rok po wprowadzeniu na rynek wersji notchback z innowacyjną tylną klapą Twindoor, w ofercie pojawiło się kombi. Do 2015 roku marka wyprodukowała 618 000 egzemplarzy drugiej generacji.
Było tylko lepiej
Trzecia generacja modelu, która zadebiutowała po raz pierwszy w 2015 roku w Pradze, wzbudziła jeszcze większe zainteresowanie, niż jakakolwiek generacja do tej pory. Uwagę przyciągnął nie tylko język designu, ale również jeszcze bardziej obszerna przestrzeń, szeroka gama nowoczesnych systemów wspomagania i wydajne silniki. W trzeciej odsłonie oprócz adaptacyjnego podwozia Dynamic Chassis Control (DCC), po raz pierwszy dostępne były systemy wspomagające parkowanie i 3-stefowa klimatyzacja.
Nastała elektryfikacja
Jesienią 2019 roku Skoda zrobiła krok w stronę elektryfikacji, rozpoczynając produkcję modelu Superb iV z napędem hybrydowym typu plug-in, o łącznej mocy systemowej 218 KM i zasięgiem do 62 km (WLTP) na samym prądzie. Do tej pory ŠKODA AUTO wyprodukowała ponad 700 000 sztuk obecnej generacji SUPERB. W ciągu ostatnich 20 lat Skoda dostarczyła do klientów około 1,5 miliona egzemplarzy modelu Superb.