Trudna, wojenna sytuacja zagarniętej przez okupanta fabryki, przypieczętowana nalotem bombowym w ostatnich godzinach II wojny światowej, nie wróżyła najlepiej na przyszłość. Zakres prac i koszty powrotu zakładów w Mladá Boleslav na tory produkcji cywilnej nie wróżyły szybkiego renesansu. Zniszczone wojną fabryki, braki w wyposażeniu zakładów i braki kadrowe potrzebowały czasu na odrodzenie. Przetrwałe tu i ówdzie zapasy części pozwoliły na montaż, w prowizorycznych warunkach, krótkich serii tylko kilku przedwojennych modeli.
Zobacz też: Współczesna Skoda Octavia ma już 20 lat
Przejściowym rozwiązaniem została doraźna modernizacja najpopularniejszej konstrukcji w dotychczasowej historii wytwórni – modelu Popular. W wyniku tego planu powstała Skoda 1101, wprowadzona do sprzedaży w sezonie 1946 i stanowiła w kolejną ewolucję Populara z lat 1940-44. Zasadniczą zmianę w cechach konstrukcyjnych rodziny Popular wprowadzono jeszcze w trakcie sezonu 1939. Było nią zastąpienie skrzyni biegów, umieszczonej we wspólnej obudowie z przekładnią główną w zespole osi tylnej, skrzynią umieszczoną tuż za silnikiem. Ta modyfikacja wymusiła wydłużenie rozwidlenia przedniej części ramy, przechodzącej w swej dalszej części w centralną rurę nośną.
Tudora, czyli powojenną ewolucję Populara, opuszczającego bramy w międzyczasie znacjonalizowanej fabryki Mladá Boleslav, wyróżniał na pierwszy rzut oka nowy, trójkątny wlot powietrza z ośmioma poziomymi listwami i reflektory zintegrowane z nieco przemodelowanymi błotnikami przednimi. We wnętrzu pojazdu, największą innowacją okazała się całkowicie nowa tablica przyrządów z wygospodarowanym miejscem na odbiornik radiowy.
Zaledwie miesiąc po premierze Tudora z zamkniętym 2-drzwiowym nadwoziem podstawowym, zaczęto wprowadzać kolejne odmiany pochodne, zaczynając od wariantów użytkowych. Fabryka macierzysta dostarczała podwykonawcom kompletne podwozia wyposażone w przednie, stalowe części karoserii i pozbawione płyt podłogowych.
Przeczytaj: Skoda 1000 MBX: to już pięćdziesiąt lat
Pierwszą odmianą pochodną 1101 został zamknięty, użytkowy furgon, bez bocznego przeszklenia. Jego wzorzec ukończono w kwietniu 1946 roku, a produkcja ruszyła we Vrchlabí tuż po wakacjach tego samego roku. Najpopularniejsza odmianą auta z tej fabryki była "sanitarka" z osobliwie przetłoczoną wewnętrzną ścianką działową, ratującą cenne centymetry na nosze z pacjentem. W sumie powstało 4561 pojazdów tego typu. Do pozostałych wykonań nadwoziowych, już typowo osobowych 1101-ek zalicza się odmiana roadster (produkcja w latach 1948-51, Vrchlabí i Kvasiny), półkabriolet (1946-51, Mladá Boleslav) oraz czterodrzwiowy sedan (1948-51, Mladá Boleslav).
Paletę pojazdów o przeznaczeniu użytkowym uzupełniały zamknięte, dwumiejscowe furgony i przeszklone kombi STW z drugim rzędem siedzeń. Te ostatnie występowały równocześnie w odmianach z zewnętrznym oblachowaniem lub widocznym, drewnianym żebrowaniem, wypełnionym panelami wykonanymi ze sklejki lub płyt bakelitowych.