Ferrari SF90 Spider (2021)

i

Autor: Ferrari Ferrari SF90 Spider (2021)

Surowe normy nie dotyczą bogatych? Producenci supersamochodów z taryfą ulgową od UE

2022-07-04 15:00

Coraz surowsze normy emisji spalin spędzają sen z powiek decydentom w branży motoryzacyjnej, ale są firmy, dla których Unia Europejska przygotowała taryfę ulgową. Czy chodzi o producentów tanich, oszczędnych miejskich aut dla najmniej zamożnych? Nie! Spać spokojnie mogą marki takie, jak McLaren, Ferrari czy Aston Martin, produkujące supersamochody dla najbogatszych!

Surowe normy emisji złagodzone wobec wybranych producentów aut

Zbliżający się wielkimi krokami zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w UE to gorący temat w świecie motoryzacji. Wszystko wskazuje na to, że ciężkiej pracy nad rozwojem oferty aut elektrycznych nie uniknie żaden producent. Okazuje się, że i w tej kwestii unijni decydenci zdecydowali się na taryfę ulgową dla wybranych. Łagodniejszymi (bo wydłużonymi aż o 6 lat) terminami na spełnienie restrykcyjnych norm mogą cieszyć się firmy zrzeszone w European Small Volume Car Manufacturers Alliance (ESCA) - stowarzyszeniu, do którego należą niszowi producenci małoseryjni.

6 lat więcej na spełnienie nowych norm emisji

Marki, których produkcja nie przekracza 10 000 sztuk samochodów rocznie będą mogły skorzystać z taryfy ulgowej. Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych zostanie bowiem poprzedzony wprowadzonymi już w 2029 roku, niezwykle surowymi normami emisji CO2. Dla wybranych, niszowych producentów, termin ten zostanie odroczony o całe 6 lat. Nie chodzi jednak wcale o ekonomiczne, przystępne auta miejskie, a o pojazdy dla najbogatszych! Emitować więcej dwutlenku węgla będą mogły samochody marek takich jak Aston Martin, McLaren czy Ferrari. Można powiedzieć, że decyzje unijnych urzędników posłużą klientom z wyjątkowo zasobnym portfelem. Auta dla przeciętnego Kowalskiego z pewnością zdrożeją - dla popularnych marek wolumenowych i najtańszych samochodów nie została bowiem przewidziana żadna taryfa ulgowa.

Volkswagen ID.5 - pierwsza jazda

i

Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen ID.5 - pierwsza jazda

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku

Odejście od konwencjonalnie napędzanych aut ma nadejść najpóźniej w 2035 roku. Większość europejskich producentów deklaruje gotowość do spełnienia założeń we wskazanym terminie. Niektóre marki wychodzą nawet przed szereg, zapowiadając, że na rezygnację z silników spalinowych będą gotowe już w 2030 roku.