Silniki zaburtowe Suzuki Marine
W 2025 roku Suzuki Marine obchodzi 60. rocznicę działalności w sektorze silników zaburtowych. Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego modelu D55 w 1965 roku, firma stała się jednym z liderów branży, dostarczając innowacyjne i niezawodne rozwiązania dla miłośników sportów wodnych, rekreacji oraz profesjonalistów.
Od D55 do nowoczesnych jednostek napędowych
Pierwszy silnik zaburtowy Suzuki, model D55, miał 5,5 KM i jednocylindrowy dwusuwowy silnik. Zaledwie dwa lata po jego debiucie marka rozpoczęła eksport, a dziś jej produkty są obecne w 107 krajach na całym świecie.
Dziś w ofercie Suzuki Motor Poland, oficjalnego importera marki Suzuki, znajduje się kilkanaście różnych silników.
Najmniejszy (2,5-konny) silnik zaburtowy Suzuki zmieści się do bagażnika miejskiego Swifta - waży zaledwie kilkanaście kilogramów (DF2.5 ceny od 4,3 tys. zł). Z kolei największa jednostka napędowa marki z Hamamatsu, topowy silnik DF 350 AMD to całkiem inna liga - ma pojemność 4,3 litra, sześć cylindrów w układzie V, moc 350 koni, masę nawet 360 kg, dwie śruby działające przeciwbieżnie oraz możliwość prowadzenia łodzi za pomocą joysticka - "parkowanie" w porcie da się przeprowadzić nawet bokiem - przekonują przedstawiciele marki. Silnik DF 350 AMD kosztuje od 147 tys. zł, czyli prawie tyle, co dwa nowe Suzuki Swift!
"Przy tworzeniu silników w Suzuki zawsze skupialiśmy się na jakości, aby zapewnić naszym klientom bezpieczeństwo i pewność, gdy korzystają z naszych produktów. Dostarczając trwałe i niezawodne silniki wraz z zorientowaną na klienta obsługą posprzedażową, trafiamy w potrzeby różnych odbiorców – tych, którzy na wodzie szukają przyjemności i rekreacji, ale też rzetelnie wspieramy klientów korzystających z silników w codziennej pracy" – podkreślił Toshihiro Suzuki w liście podsumowującym 60-letnią historię marki.
"Patrząc z niecierpliwością na kolejne 60 lat, naszym celem jest pozostanie niezawodnym partnerem dla klientów, ale też naszych dystrybutorów, dealerów, producentów łodzi czy partnerów biznesowych" - napisał Toshihiro Suzuki.
Najważniejsze osiągnięcia Suzuki Marine:
- 1980 – wprowadzenie pierwszych dwusuwowych silników z wtryskiem oleju;
- 1985 – debiut silników zaburtowych V6 (DT150/DT200);
- 1994 – pierwsze czterosuwowe jednostki Suzuki (DF9.9 i DF15);
- 2003 – pierwszy na świecie czterosuwowy silnik zaburtowy o mocy 250 KM;
- 2022 – osiągnięcie proekologicznego przełomu dzięki wbudowanemu filtrowi mikroplastiku w silnikach o mocy 100-140 KM
- 2023 - sześciocylindrowe silniki widlaste DF300BMD i DF350AMD, o pojemności 4390 cm3 i mocy (odpowiednio) 300 i 350 koni. Dzięki zmniejszeniu tarcia o wodę (tzw. stopa w tych jednostkach ma mniejszą powierzchnię) da się dzięki nim pływać jeszcze szybciej. Zredukowano również ilość oleju potrzebnego do smarowania przekładni, a przy tym do wymiany nie trzeba łodzi podnosić z wody. Na życzenie Suzuki dostarcza Steer-By-Wire, czyli joystick umożliwiający łatwiejsze i zarazem wygodniejsze manewrowanie podczas cumowania (funkcja wspomagania dokowania). Jako pierwsze silniki z tej serii wyposażono w zintegrowany system sterowania.
Nowości w ofercie Suzuki Marine
W 2024 roku Suzuki wprowadziło na rynek dwie nowe serie silników zaburtowych: Stealth oraz Kuro. Modele Stealth (DF115B – DF350AMD) pozwalają na lepsze dostosowanie napędu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Natomiast seria Kuro, obejmująca jednostki DF250, zapewnia maksymalną moc i wydajność dla wymagających klientów.
Nowy Suzuki Swift, zdjęcia: