Seat Leon wprowadzony do seryjnej produkcji w 1999 roku, liczy już cztery generacje i dotychczas sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy. Od samego początku samochód pozycjonowany w segmencie C korzysta z platformy podłogowej oraz rozwiązań stosowanych w Volkswagenie Golfie, i tak też pozostaje do dziś.
WIDEO - cztery generacje Leona obok siebie
1999 rok – pierwsza generacja
Pierwszą generację zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Był to pierwszy w historii pojazd hiszpańskiej marki produkowany równocześnie w dwóch zakładach – Bacelonie i Brukseli. Auto wyróżniało się całkowicie galwanizowaną karoserią i było świetnie zabezpieczone przed korozją. Zastosowana zdalnie otwierana klapka wlewu paliwa w czasie debiutu auta była rzadkością na rynku. Podstawowy silnik 1.4 16V miał moc 75 KM. Niezwykłą popularnością cieszyły się odmiany wysokoprężne z silnikami o pojemności 1.9 litra. W mocniejszych wersjach pojawiał się opcjonalny napęd na cztery koła i sześciobiegowa skrzynia biegów. Kompakt był pierwszym Seatem legitymującym się mocą ponad 150 KM. W topowej wersji Cupra R z silnikiem 1.8 Turbo moc wynosiła 225 KM, a auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6,9 s.
2005 rok – druga generacja
Za projekt drugiej generacji odpowiadał Walter Da Silva. Samochód otrzymał wyjątkowy kształt i design. W modelu tym zostały wprowadzone ikoniczne już boczne tłoczenia oraz klamki wpasowane w słupek drzwi, tak by samochód sprawiał wrażenie trzydrzwiowego. Wyraźny lifting został przeprowadzony w 2009 roku. Nowe wcielenie zaznaczyło swoją obecność w motosporcie. Samochód zdobył cztery tytuły dla producentów oraz kierowców w ogólnoświatowych zawodach, a w 2008 i 2009 roku zwyciężył w serii WTCC. Pod maskę trafiały jednostki benzynowe i wysokoprężne o dużym przekroju pojemności oraz mocy - od 86 KM, do 265 KM. Samochód był oferowany wyłącznie z 5-drzwiowym nadwoziem.
2012 rok – trzecia generacja
Za projektem trzeciego Leona stoi Alejandro Mesonero-Romanos, który postanowił nadać mu bardziej wysublimowany wygląd. To pierwszy samochód kompaktowy, w którym wprowadzono pełne oświetlenie LED. Postanowiono również rozszerzyć ofertę wersji wykończenia, by odpowiedzieć na coraz bardziej zróżnicowane oczekiwania klientów. Fani marki mogli również po raz pierwszy wybrać między wariantem 5-drzwiowym, 3-drzwiowym lub rodzinnym Sportstourerem. Materiały wykończeniowe stały się wyraźnie lepsze, a wyposażenie wzbogacone o wiele rozwiązań z zakresu komfortu oraz bezpieczeństwa. Pod maskę trafiały różne jednostki o sporym przekroju pojemności oraz mocy - od 86 KM, do nawet 310 KM. Mocne wersje Cupra miały montowany układ XDS, czyli elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Pod koniec 2014 roku wprowadzono do oferty uterenowioną odmianę kombi nazwaną X-Perience, cechującą się zwiększonym prześwitem oraz opcjonalnym napędem na cztery koła realizowanym przez sprzęgło Haldex 5. generacji. Napęd na cztery koła pojawiał się także w odmianie Cupra z nadwoziem kombi.
2020 rok – czwarta generacja
Czwarta generacja to jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne. Aktualny model jest pierwszym w pełni połączonym z otoczeniem samochodem marki, wprowadzającym innowacyjne rozwiązania również w dziedzinie bezpieczeństwa i oświetlenia. Alejandro Mesonero-Romanos nadał pojazdowi więcej osobowości, zachowując przy tym jego sportowy charakter. Model jest po raz pierwszy oferowany w aż pięciu wersjach napędu (benzynowej, wysokoprężnej, miękkiej hybrydzie, hybrydzie typu plug-in oraz niedostępnej w Polsce CNG). Leon czwartej generacji zapewnia niespotykaną wcześniej dowolność personalizacji, czym po raz kolejny wyznacza nowy standard dla całego segmentu.
Producent zrezygnował z 3-drzwiowego nadwozia i auto występuje teraz jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Paleta silników benzynowych zaczyna się od 3-cylindrowego 1.0 90 KM lub 110 KM, dalej do wyboru jest 4-cylindrowy 1.5 130 KM lub 150 KM, a na szczycie znajduje się 2.0 190 KM. Mocniejsze odmiany pojawiają się pod wydzielonym szyldem Cupra, która stała się oddzielną marką. Wysokoprężny motor 2.0 TDI oferowany jest w odmianie 115 KM i 150 KM. W zależności od odmiany silnikowej skrzynia jest 6-biegowa manualna lub 7-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna. Hybryda plug-in została oparta o silnik 1.4 TSI połączony z motorem elektrycznym. Moc systemowa wynosi 204 KM. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG. Polską ofertę oraz pełny cennik nowego Leona prezentujemy tutaj - KLIKNIJ i SPRAWDŹ.