Sześciocylindrowy silnik z przodu, napęd na tył i nadwozie typu coupe - to elementy charakterystyczne jednej z największych ikon koncernu Toyota. Mowa rzecz jasna o modelu Supra, który w 2021 roku obchodzi swoje 35-lecie.
Narodziny legendy
Supra zrodziła się z modelu Celica, a od 1986 roku dostała oddzielną platformę i od tamtej pory piszę własną historię. Model o oznaczeniu A70 błyskawicznie zyskał grono wiernych fanów na całym świecie. Mocne, sześciocylindrowe silniki, do tego napęd na tył oraz atrakcyjne nadwozie typu coupe stały się cechami emblematycznymi dla tego modelu. W aucie nie brakowało też przełomowych technologii jak trzyobwodowy układ ABS.
Jeszcze większym kultem otoczono jego następcę, model A80, który zadebiutował w 1993 roku. Legendą obrósł silnik o oznaczeniu 2JZ, wzrok przechodniów przyciągała ciekawa stylistyka, a aspiracje, by stać się prawdziwie sportowym autem podkreślało zastosowanie lekkich materiałów jak aluminium do konstrukcji auta. Specjaliści od tuningu zakochali się w tym aucie i często poddawali je modyfikacjom, długo po zakończonej w 2002 roku produkcji.
Supra przez lata była bazą dla samochodów sportowych. Rywalizowała w rajdach i wyścigach na całym świecie, a w latach 1995-1996 brała udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Supra A80 odnosiła też sukcesy w japońskiej serii JGTC, gdzie przyczyniła się do czterech tytułów mistrzowskich kierowców (1997, 2001, 2002, 2005) oraz dwóch w klasyfikacji zespołów (1997 i 1999). Przez lata była jednym z ulubionych aut drifterów na całym świecie.
Wielki powrót!
W 2019 roku, po niespełna dwóch dekadach przerwy, Toyota GR Supra powróciła do oferty Toyoty. Koncern pozostał wierny nadwoziu coupe oraz klasycznemu układowi z silnikiem z przodu oraz napędem na koła tylne. Auto było pierwszym globalnym modelem, który powstał dzięki pracy inżynierów z TOYOTA GAZOO Racing.
GR Supra zadebiutowała z trzylitrowym, sześciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem, który wytwarza 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Jednostkę napędową połączono z ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Napędzane na tył auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy.
Rok później do gamy dołączyła wersja z dwulitrowym silnikiem o mocy 258 KM i 400 Nm, a obie odmiany miały idealny balans pomiędzy precyzją prowadzenia oraz ponadprzeciętną stabilnością. Było to możliwe dzięki tzw. “złotej proporcji”, czyli stosunkowi rozstawu kół do rozstawu osi, który w przypadku GR Supry wynosi dokładnie 1,55. To do tych wymiarów dopasowano pozostałe elementy auta i w tym tkwi sekret jego znakomitych właściwości jezdnych.