Zacznijmy od początku. RAV4 to skrót słów Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive, co w wolnym tłumaczeniu oznacza samochód rekreacyjny z napędem na cztery koła. Taką właśnie nazwę wybrała ponad 20 lat temu Toyota, prezentując pierwszą generację tej pseudo terenówki. Było to w czasach, gdy pojęcie "Sport Utility Vehicle" będące rozwinięciem skrótu SUV, jeszcze nie istniało.
Pierwsza generacja
Zaliczająca debiut dokładnie w 1994 roku RAV4, zapoczątkowała całkiem nową erę w historii motoryzacji. Sprzedaż w Japonii ruszyła w maju, a w czerwcu auta można już było nabyć w Europie, Afryce, Australii i Ameryce Łacińskiej. Samonośne nadwozie o kompaktowych wymiarach, wyposażono w wielowahaczowe zawieszenie, napęd 4x4, brak reduktora i 2-litrowy silnik o mocy 129 KM. Taki przepis na auto okazał się strzałem w dziesiątkę. Japończycy według tego pomysłu zbudowali wyżej zawieszone nad ziemią auto o terenowym wyglądzie, zachowujące się na drodze jak typowa osobówka.
Lekko terenowe właściwości, komfortowe wnętrze i wyższa pozycja za kierownicą sprawiły, że RAV-czwórka stała się klasyczną receptą na SUV-a i poniekąd wyznaczyła nową drogę rozwoju samochodów z napędem 4x4. Pierwsza generacja była wytwarzana do 2000 roku, powstawała pod postacią wersji 3-drzwiowej (przeznaczonej dla 4 osób), oraz od 1996 r. odmiany 5-drzwiowej mieszczącej już 5-osobową rodzinę. Ciekawostką była odmiana trzydrzwiowa z miękkim dachem.
Druga generacja
Druga ewolucja rekreacyjnej Toyoty produkowana w latach 2000-2006, podobnie jak poprzedniczka nie mogła pochwalić się stylistyczną ekstrawagancją. Oferowano ją w dwóch nadwoziowych wariantach, a do wyboru był napęd na przód, lub stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczony poślizgu LSD (bez możliwości sterowania przez kierowcę) oparty o centralny dyferencjał ze sprzęgłem wiskotycznym. Auto dostępne było z dwoma silnikami benzynowymi: 1.8 litra o mocy 123 KM oraz 2.0 o mocy 150 KM. W 2002 roku poszerzono możliwość wyboru jednostki napędowej o motor wysokoprężny 2.0 D-4D. Lifting przeprowadzono w 2003 r.
Trzecia generacja
Czasy nowej trzeciej generacji japońskiego SUV-a, który od samego początku zaczął bić rekordy popularności na całym świecie, przypadły na rok 2006. Zupełnie nowa odsłona RAV4 została okrojona tylko do odmiany 5-drzwiowej, ale na rynku amerykańskim i rosyjskim dostępne były wersje z dłuższym rozstawem osi. W "RAV-ce" zbudowanej na nowej platformie, cały czas tylne piąte drzwi z klasycznie zamontowanym kołem zapasowym, charakterystycznie otwierały się na bok. Oferta silników została poważnie poszerzona (benzynowe: 2.0; 2.4; 2.5; 3.5 V6; lub Diesel 2.2 litra). Inżynierowie zastosowali nową koncepcję rozwiązania napędu, a mianowicie automatycznie dołączany napęd na tylne koła i systemy wspomagania zjazdu i podjazdu.
Czwarta generacja
Czwartą ewolucję wyżej odsadzonej od ziemi Toyoty oficjalnie przedstawiono światu 28 listopada 2012 r., podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles. Do europejskich cenników ta całkowicie przekonstruowana japonka trafiła w lutym 2013 roku, a pierwsze egzemplarze aut wjechały do salonów wiosną. Firma postanowiła nieco powiększyć nadwozie i wprowadzić bardziej wyraziste kształty, upodabniające SUV-a do innych nowych modeli. Wszystko po to, by wprowadzić stylistyczną spójność i nie zostać w tyle za czujną konkurencją mocno rozpychającą się w segmencie ze swoim SUV-ami. W napędzie czterech kół postawiono na rozwiązanie Integrated Dynamic Drive System, integrujące pracę wszystkich systemów elektronicznych.
Jesienią roku 2015 Toyota przedstawiła światu na prestiżowych targach we Frankfurcie zmodernizowaną czwartą generację. Auto poza zmianami stylistycznymi i mechanicznymi, wzbogaciło się o ekologiczniejszą wersję, zasilaną połączeniem dwóch jednostek - spalinowej (benzynowa 2.5 litra) i elektrycznej. W ten sposób do RAV4 po raz pierwszy w historii trafił napęd hybrydowy. W hybrydowej wersji AWD funkcję napędu na wszystkie koła zapewni typ napędu napęd E-Four, czyli silnik elektryczny umieszczony przy tylnej osi o mocy 50 kW. I w tym oto miejscu dotarliśmy do modelu, który trafił do długodystansowego testu w naszej redakcji. Więcej o tym aucie można przeczytać w naszych szczegółowych materiałach - kliknij.
Trendsetterka
Te wyżej wymienione najważniejsze kwestie historyczne świetnie pokazują, jak wielką ewolucję przeszła RAV4, która do dziś łącznie sprzedała się w ponad 5 mln egzemplarzy (1,3 mln w Europie). Pierwsza generacja przy długości całkowitej 3,69 metra była krótsza od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B. Dziś to wyżej zawieszone nad ziemią auto liczy 4605 mm długości, ma pojemny bagażnik i najobszerniejsze wnętrze ze wszystkich oferowanych dotąd odmian. To pokazuje, jak wielką ewolucję przeszedł ten model. Trudno się jednak temu dziwić - w końcu to właśnie "RAV-ka" rozpoczęła gwałtowny rozwój segmentu SUV i mocno zakorzeniła się w świadomości odbiorców. Stała się punktem odniesienia dla innych producentów i prawdziwą trendsetterką w motoryzacji.