Ford Ranger obecnej czwartej generacji, która zostanie na rynku motoryzacyjnym jeszcze przez rok, jest liderem segmentu pick-upów w Europie. Ford Ranger nowej - piątej generacji, który wreszcie został oficjalnie zaprezentowany światu, nie wjedzie tak od razu do salonów. Kiedy będzie można kupić tego pick-upa? Listy zapisów na zupełnie nowego Rangera zostaną otwarte w Europie dopiero pod koniec 2022 roku, a dostawa do klientów nastąpi na początku 2023 roku. Za nowego Rangera odpowiada Centrum Rozwojowe Produktów Forda w Australii. Międzynarodowy team zaangażowanych w swoją pracę projektantów i inżynierów współpracował z zespołami z całego świata, aby nie tylko wprowadzić najnowsze technologie Forda, walory użytkowe i rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo, ale także zaprojektować i przetestować Rangera zgodnie z najbardziej rygorystycznymi standardami Forda.
Nadwozie samochodu prezentuje się muskularnie. W detalach wyraźnie dostrzega się geny Forda, charakterystyczne dla stylu samochodów ciężarowych marki. W projekcie mocno wyróżnia się osłona chłodnicy i reflektory w kształcie litery C. Mocno ukształtowane nadkola nadają Rangerowi pewną postawę. Po raz pierwszy Ford Ranger oferuje matrycowe reflektory diodowe. Światła tylne zostały zaprojektowane w harmonii z technologią oświetlenia wykorzystywaną w reflektorach z przodu. Wnętrze jest bardzo obszerne i przypomina projekty znane z samochodów osobowych.
W wykończeniu będzie więcej miękkich w dotyku materiałów oraz centralny wertykalny ekran dotykowy (10,1-calowy lub 12-calowy) z systemem łączności i rozrywki SYNC 4. Zegary za kierownicą również są cyfrowym ekranem. Wyświetlacz główny współpracuje z systemem kamer 360 stopni, który ułatwia parkowanie w ciasnych miejskich przestrzeniach lub pomaga pokonywać trudny teren podczas jazd przeprawowych. Montowany fabrycznie modem FordPass Connect umożliwia komunikację ze światem w podróży po połączeniu z aplikacją FordPass, dzięki czemu klienci mogą pozostać w zasięgu poza swoim domem. FordPass zwiększa komfort posiadania pojazdu dzięki takim funkcjom jak zdalne uruchamianie, informacje zdalne o stanie pojazdu oraz zdalne blokowanie i odblokowywanie drzwi za pomocą urządzenia mobilnego.
Zespół projektantów stworzył również przemyślany układ schowków i funkcje przydatne w codziennej eksploatacji. Znajdują się tam nie tylko miejsca do przechowywania telefonu lub punkt bezprzewodowego ładowania kompatybilnych urządzeń 8, ale także duży pojemnik na konsoli środkowej, w którym można schować różne przedmioty. Kieszenie w drzwiach zostały zaprojektowane tak, aby można było przewieźć więcej drobiazgów, szeroka deska rozdzielcza skrywa górny schowek, schowki znajdują się także pod i za tylnymi siedzeniami.
Pod nowym nadwoziem kryje się zmodernizowane podwozie o rozstawie osi dłuższym o 50 mm i rozstawie kół szerszym o 50 mm niż w poprzednim Rangerze. Konstrukcja przodu Rangera zapewnia więcej miejsca w komorze silnika dla nowej jednostki napędowej V6 i jest gotowa na ewentualne przyjęcie innych technologii napędowych w przyszłości. Przód pick-upa jest bardziej otwarty, aby umożliwić większy przepływ powietrza do chłodnicy, co pomaga utrzymać niską temperaturę pracy podczas holowania lub przewożenia ciężkich ładunków.
Inżynierowie opracowali właściwości jezdne i prowadzenie, jakich oczekują klienci od samochodu ciężarowego, wykorzystywanego w różnych warunkach roboczych oraz w rodzinnych i rekreacyjnych wyjazdach. Uzyskany został lepszy kąt natarcia, a zwiększony rozstaw kół wpłynął na podniesienie sprawności na bezdrożach. Przesunięto również amortyzatory tylnego zawieszenia poza szyny ramy, co wpływa na komfort kierowcy i pasażerów, zarówno podczas jazdy po utwardzonej drodze, jak i w terenie, bez względu na to, czy przewożony jest ciężki ładunek, czy po prostu w kabinie jest komplet pasażerów.
Ford informuje, że klienci chcieli mieć możliwość wyboru większej mocy i momentu obrotowego, przydatnych podczas holowania ciężkich przyczep i ekstremalnego off-roadu. Do oferty wprowadzono 3-litrowego turbodiesla V6 Forda, dopracowanego specjalnie pod kątem Rangera. Jest to jedna z trzech opcji silników turbodoładowanych, które będą dostępne w momencie wprowadzenia na rynek. Poza motorem V6 pod maskę wkładane będą rzędowe, czterocylindrowe diesle 2.0 z jedną turbosprężarką lub w odmianie Bi Turbo. Podstawowy silnik będzie dostępny w dwóch różnych wersjach napędu, dopasowanych pod względem mocy, momentu obrotowego i oszczędności, do potrzeb właścicieli małych firm lub flot pojazdów użytkowych. Bardziej wyrafinowany silnik Bi Turbo będzie dedykowany klientom potrzebującym większej mocy. Dokładnych parametrów silników Ford jeszcze nie podaje.
Do wyboru będą dwa systemy napędu na cztery koła – z elektronicznym załączaniem obu osi w trakcie jazdy lub nowy, zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z trybem „ustaw i zapomnij”, zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wysokiej sprawności w wymagających tego sytuacjach. Wszelkie akcje wyciągania samochodu w ciężkim terenie ułatwiają podwójne haki widoczne w przednim zderzaku.
Skrzynia ładunkowa zmieści szerszą gamę ładunków, które będą tam bezpiecznie przewożone. Wprowadzona została nowa wytrzymała, formowana z tworzywa sztucznego wanna, która chroni zarówno skrzynię ładunkową przed zadrapaniami, jak i kolana właścicieli podczas klęczenia na podłodze. Dodano punkty mocowania – na mocnych szynach z rur stalowych – które stanowią dogodne rozwiązanie zabezpieczające ładunek. Trwałe, elastyczne panele skrzyni ładunkowej wokół burt skrzyni i klapy tylnej ukrywają punkty mocowania plandek, przykryć i innych akcesoriów, dostępnych na rynku. Ponadto Ranger oferuje nowy system rozlokowania ładunku, wyposażony w przegrody umożliwiające przechowywanie przedmiotów o różnych rozmiarach – takich jak skrzynki czy boksy narzędziowe. Właściciele mogą również tworzyć mniejsze przedziały do przechowywania przedmiotów, które w przeciwnym razie musiałyby znaleźć się w kabinie. Mogą więc korzystać z systemu bardzo wytrzymałych, sprężynujących knag, które wpina się w szyny, umieszczone z każdej strony skrzyni ładunkowej. Klapa tylna może również pełnić funkcję mobilnego stołu roboczego z wbudowaną linijką i kieszeniami na narzędzia do mierzenia, chwytania i cięcia materiałów budowlanych.