Porsche 911 Dakar. Takiego jeszcze nie było
Tajemnica zakamuflowanego Porsche 911 z powiększonym prześwitem, którego zdjęcia od pewnego czasu pojawiały się w sieci, wreszcie została rozwiązana. Producent ze Stuttgartu lubi wracać do wspomnień i na podstawie wiekopomnych momentów tworzyć nowe historie - tak powstało Porsche 911 Dakar.
Model jest inspirowany doniosłym zwycięstwem w rajdzie Paryż-Dakar w 1984 roku. Blisko 40 lat temu w klasyfikacji generalnej podniesiona Carrera zdobyła pierwsze miejsce. Z uwagi na fakt, że Unia Europejska podjęła już decyzję o wprowadzeniu zakazu rejestracji aut spalinowych w 2035 roku, to ostatnia okazja na spełnienie marzeń klientów.
Porsche 911 Dakar jest stworzone do wielkich rzeczy
Uterenowione coupe nie umknie niczyjej uwadze. Względem klasycznej Carrery ze sportowym zawieszeniem, odmiana Dakar ma o 50 mm wyższy prześwit, który można zwiększyć z przodu i z tyłu o dodatkowe 30 mm. W efekcie nowe Porsche 911 Dakar swoimi zdolnościami może zawstydzić niejednego crossovera, a nawet SUV-a. W najwyższej pozycji "High Level" auto może się poruszać do prędkości 170 km/h.
Dopełnieniem sportowo-terenowych właściwości 911 Dakar są specjalnie opracowane opony Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 z przodu i 295/40 ZR 20 z tyłu). Bieżnik o masywnym wzorze ma 9 mm głębokości, a wzmocnione ściany boczne i czoło składają się z dwóch warstw osnowy. Wszystko to sprawia, że ogumienie Porsche 911 Dakar doskonale sprawdza się nawet w trudnym terenie i jest bardzo odporne na uszkodzenia.
Osiągi są godne Porsche 911
Podniesione Porsche 911 Dakar jest wyposażone w 3-litrowy silnik biturbo o mocy 480 KM i 570 Nm, co przy pomocy napędu na wszystkie koła i 8-stopniowej skrzyni automatycznej PDK, pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy. Z uwagi jednak na terenowe opony, ważące 1605 kg Porsche 911 Dakar ma prędkość maksymalną ograniczoną do 240 km/h.
Na wyposażeniu terenowej wersji znajdziemy m.in. tylną oś skrętną, mocowania z 911 GT3 oraz aktywną stabilizację przechyłów PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control). Auto dysponuje również dwoma nowymi trybami jazdy, które można wybrać za pomocą obrotowego przełącznika na kierownicy - Rallye oraz Offroad.
Pierwszy został stworzony z myślą o luźnych i nierównych nawierzchniach. W tym ustawieniu napęd na wszystkie priorytetyzuje wówczas tylną oś. W drugim automatycznie aktywowane jest wysokie ustawienie prześwitu, w celu otrzymania najlepszej trakcji w trudnym terenie i na piasku. W obu tych trybach kierowca ma do dyspozycji nową funkcję Rallye Launch Control, która umożliwia imponujące przyspieszenie na luźnych nawierzchniach i zezwala na około 20-procentowy poślizg kół.
Cena Porsche 911 Dakar zwalają z nóg
W Polsce ceny Porsche 911 Dakar bez dodatków i akcesoriów startują od 1 189 000 zł. Za dodatkowe 134 053 zł można dobrać pakiet "Rallye Desing", którego podstawą jest inspirowane zwycięskim egzemplarzem z 1984 roku dwubarwne malowanie w kolorach białym/Gentian Blue Metallic.
To pierwsze takie połączenie dwukolorowego lakieru oraz oklejenia w standardowym modelu Porsche. Z boku umieszczono indywidualny numer wyścigowy (od 1 do 999) – do wyboru przez klienta. 911 Dakar z pakietem Rallye Design wyróżniają również pasy ozdobne w kolorach czerwonym i złotym oraz napis „Roughroads” na drzwiach. Lista opcji obejmuje także pakiet "Rallye Sport" z klatką bezpieczeństwa z tyłu, sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa oraz gaśnicą.
Zainteresowani powinni szybko udać się do salonów, bowiem producent planuje wyprodukować jedynie 2500 egzemplarzy.