Nowoczesne silniki diesla, nie zawsze są tanie w eksploatacji, nawet jeśli zużywają niewielką ilość oleju napędowego. Według tygodnika „Auto Świat”, sposobem na niskie koszty eksploatacji auta z silnikiem diesla, jest zakup auta z silnikiem wysokoprężnym o mniejszej pojemności i mocy. Silniki takie są zwykle nieco trwalsze z uwagi na prostszą konstrukcję, niż supernowoczesne turbo diesle o dużej mocy.
Przeczytaj koniecznie: VW Up! Nowe kompaktowe, miejskie auto
Czy eksploatacja diesla może być bezproblemowa, „AŚ” sprawdzał na przykładzie kilkuletnich, kompaktowych, popularnych samochodów: Ford Focus, Toyota Auris i Kia Ceed. Wszystkie testowane przez „AŚ” kompakty, dysponowały doładowanym silnikiem diesla o mocy 90KM, przy czym Ford i Kia miały silniki o pojemności 1.6 litra zaś Toyota 1.4 D4D. Forda Focusa 1.6 TDCi z 2005 roku możemy kupić już za ok. 18 tys. zł. Kia Ceed pojawiła się na rynku w 2006 roku i ceny używanych diesli zaczynają się od ok. 23 tys. zł. Na zakup używanej Toyoty Auris, czyli odpowiednika Corolli hatchback, trzeba dysponować kwotą 30 tys. zł. Za taką kwotę można kupić Aurisa z 2007 roku, gdyż ten model jest najmłodszy z testowanej przez „AŚ” trójki.
Patrz także: Nowa Skoda Octavia? Czy 3-letni VW Passat?
Porównanie „Auto Świata” wygrał Ford Focus. Według testerów tygodnika, niemiecki kompakt jest ładny, funkcjonalny i do tego świetnie jeździ. Silnik 1.6 TDCi określono jako wystarczająco dynamiczny i oszczędny. Trwałość silnika Forda oraz koszty serwisowania, określono jako zadowalające i na przyzwoitym poziomie. Toyota Auris, najmłodsze i najdroższe z porównywanych aut, określone zostało jako najlepsza propozycja jeśli chodzi o niezawodność. Toyota Auris 1.4 D4D, to zdaniem testerów auto solidne i niezawodne Minusem Toyoty są natomiast koszty serwisu w ASO.
>>> Ford Focus 2005 r. – cena od 17 tys. zł
>>> Kia Ceed 2006 r. – cena 27,5 tys. zł
>>> Toyota Auris 2007 r. – cena od 30 tys. zł
Kia Ceed „europejski” kompakt rodem z Korei Płd., oceniono w porównaniu jako poprawnie zaprojektowane auto. Ceed w opinii testerów ma, podobnie jak Auris, stonowany wygląd oraz zbliżone parametry użytkowe. Trwałość Ceeda w wersji 1.6 CRDi oceniono jako dobrą. Drogie są za to części oryginalne. Jednak Ceed z dieslem, według „AŚ”, może nie ma mocnych punktów, ale też i nie ma istotnych wad i jest dobrą propozycją na rynku używanych aut.