Trudno o bardziej kultowy samochód za naszą wschodnią granicą. Terenowa Łada Niva, która rozpoczęła swoje życie 5 kwietnia 1977 roku, dzięki prostej konstrukcji i stałemu napędowi na cztery koła, szybko zyskała uznanie kierowców. Z czasem doczekała się klimatyzacji, lepiej wykonanej kabiny, plastikowych zderzaków w kolorze nadwozia, metalicznych lakierów. Auto ewoluowało w mniejszym bądź większym stopniu i doczekało wielu odmian. Klasyczna konstrukcja cały czas jest obecna i nazywa się Niva 4x4 lub Niva Legend, która jest podstawową terenówką na rosyjskim rynku.
Przeczytaj też: Nowa Łada Niva potwierdzona! Kiedy poznamy kolejne wcielenie terenówki z Rosji? WIDEO
Nieco inaczej wystylizowana Niva oparta na bazie Chevroleta, która jest oferowana od 1998 roku, to także pojazd do dziś obecny w sprzedaży. Model ten wygląda znacznie bardziej cywilizowane i przechodził przez ponad 2 dekady różne modernizacje. Najnowsze wydanie otrzymało nazwę Łada Niva Travel i zyskało twarz przypominającą Toyotę RAV4 oraz trochę współczesnego wyposażenia. Choć temu modelowi daleko do zaawansowania zachodnich konstrukcji, to dzięki swojej prostocie i sprawdzonemu przez lata napędowi, wciąż naprawdę daleko zajedzie, zawstydzając zacznie droższe auta. Ten budżetowy samochód jest m.in. rywalem Dacii Duster, tyle że z bardziej rozwiniętym napędem. Łada Niva Travel zawieszona aż 220 mm nad ziemią, ma stały napęd na cztery koła z reduktorem oraz blokadą mechanizmu różnicowego. Sercem jest benzynowy silnik o pojemności 1.7 litra, produkujący moc 84 KM i 130 Nm.
Łada Niva Travel - CENA w Polsce
Ten samochód można kupić w Polsce. Choć w naszym kraju nie ma oficjalnego importera, to nie brakuje prywatnych firm importujących z Rosji fabrycznie nowe auta. Takim fachem zajmują się m.in. Tarmot z Wysokogotowa czy Polmotor z Warszawy. Ile kosztuje to auto? Podstawowa Łada Niva Travel to wydatek od 71 900 zł. Odmiana Niva Travel Luxe Off-road to już koszt od 85 tys. zł. Takie auto może być świetną bazą do modyfikacji, ponieważ do tego auta przygotowano masę podzespołów usprawniających jazdę w terenie, takich jak mechanizm torsen z blokadą zamiast skrzyni rozdzielczej, możliwość rozłączenia przedniej osi, szósty bieg, a nawet pakiet z turbodoładowaniem.