Początek roku to dla organizacji Euro NCAP czas podsumowań. Na warsztat wzięto testy przeprowadzone w 2019 roku i wyłoniono zwycięzców w poszczególnych kategoriach. Choć system oceniania w testach Euro NCAP od lat jest przedmiotem dyskusji i nie powinniśmy do niego podchodzić bezkrytycznie, to wyróżnienie pięcioma gwiazdkami jest wciąż powodem do dumy dla każdego producenta, któremu uda się uzyskać maksymalną notę.
Sprawdź także: Passat z przebiegiem skręconym o ponad 300 tys. kilometrów! Rażąca manipulacja ujawniona podczas kontroli
W kategorii małych samochodów rodzinnych wygrał Mercedes-Benz CLA. Nowa generacja powtórzyła sukces poprzednika, który również został wyróżniony w kategorii bezpieczeństwa. Usportowiony, kompaktowy sedan został doceniony za wysoki (ponad 90%) wynik w trzech kategoriach (ochrona pasażerów dorosłych, dzieci i pieszych) i działanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Euro NCAP podkreśla również, że inne rozbite w zeszłym roku modele Mercedesa również znakomicie punktowały w testach.
Dwie nagrody zebrała Tesla. W kategorii nazwanej Large Off-Road wygrała Tesla Model X, która z off-roadem nie ma zbyt wiele wspólnego. Możemy jednak uznać, że chodziło o spore SUV-y, bo drugą lokatę zajął Seat Tarraco. Drugi nagrodzony model Tesli to Model 3, który triumfował w kategorii Hybrid & Electric Large Family Car. W tej samej kategorii wielkościowej, ale bez uwzględnienia zelektryfikowanych aut, zwyciężyło nowe BMW serii 3.
W kategorii Small Off-road/Small MPV liderem jest Subaru Forester. Nowy model, wzorem poprzednika, zanotował znakomite wyniki, a na szczególną uwagę zasługuje ochrona dorosłych pasażerów na poziomie 97%. Za nim uplasowały się Mazda CX-30 i Volkswagen T-Cross.
Kategoria Supermini, w której rywalizują auta miejskie, to jedyny remis w zestawieniu. Najlepsze okazały się być Audi A1 i Renault Clio. Auta z różnych półek cenowych okazały się chronić pasażerów niemal tak samo dobrze. Procentowe wyniki ochrony pasażerów przemawiają za Renault, ale Audi odrobiło niewielką stratę bardziej zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. Oznacza to, że gdyby w wyniku ogólnym brać pod uwagę tylko to, jak auto chroni nas w momencie wypadku, francuski samochód byłby wyłącznym zwycięzcą swojej kategorii.
W 2019 roku, organizacja rozbiła tylko jednego roadstera. Mowa o BMW Z4, które uzyskało bardzo dobre wyniki i podniosło poprzeczkę w tej coraz mniej popularnej klasie samochodów.
Zobaczcie GALERIĘ z tegorocznych testów Euro NCAP: