Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w badaniach niemieckich rzeczoznawców wzięło udział ponad 240 modeli. W klasie miejskich pojazdów najmniejszą usterkowością w ciągu pierwszych trzech lat cieszą się Audi A1, Mazda 2 oraz Toyota Yaris. Czym starsze auta, tym mocniejsza pozycja Japończyków - w grupie pięciolatków Audi spada na drugie miejsce podium. Toyoty, Mazdy i Hondy mocno trzymają się nawet w grupie aut starszych niż 9 lat. Dużą usterkowość zalicza Dacia Sandero (egzemplarze od 4 do 10 lat).
Zobacz też: Akcyza 2017. Ile zapłacisz za Passata, Astrę, Golfa, A4?
W klasie kompaktów królują Niemcy. Volkswagen Golf, Audi A3 oraz Mercedes Klasy A wymagają najmniej uwagi przez pierwsze 3 lata. Z kolei właściciele starszych (4-5 letnich, 60 000 kilometrów) Mazd 3, BMW Serii 1 oraz Toyoty Prius najrzadziej odwiedzają mechaników. W tej klasie jednak trudno wskazać zwycięzcę – gdy patrzymy na samochody mające 6 lat (i starsze, czyli 90 000 kilometrów i więcej) Japonia przeplata się na podium z krajem białej kiełbasy. Najsłabiej wypadły Alfy Romeo.
Klasa średnia ponownie należy do Niemców. Zarówno BMW (seria 3), Audi (A4) jak i Mercedes (Klasa C) przez pierwsze 6 lat nie zaskakują mechanicznymi niespodziankami. Dopiero w grupie samochodów mających więcej niż 7 lat (powyżej 100 000 kilometrów) na podium pojawia się Toyota Avensis, która w pierwszej trójce pozostaje jedynym autem reprezentującym Japonię. Najgorzej wypadły Citroen C5 (w grupie do 7 lat) i Renault Laguna (starsze niż 7).
Zerknij też: Jak dobrać felgi na zimę, na co zwrócić uwagę?
Bardzo ciekawie prezentuje się sytuacja w segmencie vanów. Niezależnie czy mówimy o samochodach nowych czy dziesięcioletnich, na podium bezawaryjności zawsze znajdzie się Mercedes Klasy B. Pozostałe miejsca zajmują Mazda 5 i Opel Meriva (do 3 lat, 55 000 kilometrów), Mazda 5 i Hyundai Matrix (4-5 lat, 75 000 kilometrów) oraz finalnie, Toyota Verso oraz Ford C-Max (6-7 lat). Stawka wygląda podobnie w przypadku starszych roczników. Najgorzej wypadło – w każdej grupie wiekowej – Renault Kangoo.
Jeśli chodzi o auta typu SUV to wśród grupy trzylatków bezawaryjnością bryluje Mazda CX-5. Szukający bezproblemowych, starszych SUV-ów (powyżej 75 000 kilometrów przebiegu) powinni zwrócić uwagę na Audi Q5, BMW X1 oraz Mercedesa GLK. Dopiero w przypadku aut starszych niż 7 lat (więcej niż 100 000 kilometrów) na podium wskakuje Toyota RAV-4. Największą awaryjność wykazała w tej klasie Dacia Duster.
Dane do badania zostały zebrane podczas obowiązkowych przeglądów okresowych.