Raport TUV uwzględnia usterki zagrażające życiu lub zdrowiu użytkowników dróg, znalezione podczas okresowych przeglądów. Innymi słowy, dane te odzwierciedlają nie tylko stan techniczny samochodów, ale i jakość serwisów w których naprawiane są auta. Pojazdy podzielono według kategorii wiekowych.
Zobacz też:Te auta są najmniej awaryjne. Raport rzeczoznawców GTU
W grupie aut trzyletnich królują Niemcy – analogicznie jak w przypadku raportu GTU. Pierwsze, trzecie, czwarte i piąte miejsce należy do... Mercedesów, kolejno: GLK, Klasy B, Klasy A i finalnie modelu SLK. Drugie miejsce zgarnęło Porsche 911, w którym tak jak w wiodącym GLK tylko w 2,9% przypadków znaleziono poważną usterkę. Warto jednak zwrócić uwagę, że średni przebieg GLK to nieco ponad 50 000 kilometrów, a w przypadku Porsche mówimy tu o niepełnych 30 000 kilometrów.
W grupie aut pięcioletnich 911 spada już na czwarte miejsce, eq aequo z Audi Q5. Choć drugie miejsce należy do modelu A6, auta spod znaku czterech pierścieni mają już w tej grupie przejechane prawie 90 000 kilometrów, a zajmujący najwyższe miejsce podium Mercedes SLK tylko średnio 41 000. Ostatnie miejsce tego zestawienia zajmuje Dacia Logan (22,6% aut z usterkami).
Używane Akcyza na auta 2017. Ile zapłacisz za Passata, Astrę, Golfa, A4?
Ciekawie prezentują się „siedmiolatki”. Najmniejszą awaryjność zanotowano w Maździe 3, w pierwszej piątce należy też zwrócić uwagę na BMW X1 (84 000 kilometrów, 8% aut z usterkami), po piętach depcze Niemcom Toyota Avensis (8,1% pojazdów uszkodzonych, lecz znacznie wyższy przebieg, średnio 93 000 kilometrów). Zestawienie zamyka Chevrolet Matiz – aż co trzeci siedmioletni maluch miał poważną usterkę.
W grupie dziewięciolatków i jedenastolatków odrzucamy auta sportowe (mają zdecydowanie niższe przebiegi), bowiem tu króluje Porsche 911, które zazwyczaj trafia do właścicieli, którzy nie żałują funduszy na ich utrzymanie. Na polu walki pozostaje więc Mazda 2 i Toyota Auris (po średnio 90 000 kilometrach tylko 12% aut nie przeszło przeglądu). Zamykająca stawkę Laguna uzyskała wynik 35,3% wadliwych pojazdów na sto wziętych na przegląd.
Zerknij na: Zmiany w ubezpieczeniu OC w 2017 roku
W przypadku pojazdów z przebiegiem 130 000 kilometrów, najlepiej spisują się: Toyota Corolla Verso, Toyota RAV4 i Honda CR-V. Średnio 17 egzemplarzy na sto sprawdzonych wymaga naprawy. W przypadku Mercedesa Klasy M w tym samym wieku jest to aż 42%!
Przeglądu w Niemczech nie przechodzi średnio co piąte auto pojawiające się na okresowej kontroli.