Z badań rynku motoryzacyjnego i rejestrów CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów) wynika, że sprzedaż nowych samochodów w kraju nad Wisłą, zwiększyła się w stosunku do 2012 roku. Serwis Carmarket opublikował natomiast listę najchętniej kupowanych aut przez Polaków w roku 2013 (dane liczbowe zawierają łącznie nabytki indywidualne, jak i zakupy dokonane przez firmy). W pierwszej dziesiątce znalazły się głównie pojazdy małe klasy B w przystępnej cenie oraz kompakty z segmentu C. Jest też jeden samochód dostawczy, a listę TOP 10 zamyka SUV.
Zobacz też: Najlepiej sprzedające się samochody na świecie - TOP 10 globalne bestsellery roku 2013
10. Kia Sportage
Koreańskie marki samochodowe stają się z każdym rokiem coraz groźniejszymi konkurentami zarówno dla europejskich, jak i japońskich producentów. Świetnym przykładem na to jest Kia Sportage, która okazuje się najchętniej wybieranym w Polsce przedstawicielem segmentu SUV. W samym 2013 roku sprzedano w naszym kraju dokładnie 6000 egzemplarzy tego auta, zaliczanego do klasy niższej średniej, w grupie aut terenowo-rekreacyjnych. Aktualnie w ofercie koreańskiego producenta znajduje się już trzecia generacja, której debiut na światowych rynkach miał miejsce w 2010 roku.
9. Fiat Ducato
Fiat Ducato to samochód dostawczy skonstruowany wspólnie przez włoski koncern Fiat i francuski koncern PSA. Obecna w sprzedaży od 2006 roku trzecia generacja transportera, cieszy się niemalejącą popularnością przede wszystkim wśród przedsiębiorców. W ofercie figuruje wiele odmian, począwszy od osobowych busów, przez furgony o różnych rozstawach osi i pojemności transportowej, po wersje z otwartymi skrzyniami ładunkowymi. W 2011 r. przeprowadzono istotny facelifting, polegający m.in. na zmodernizowaniu jednostek napędowych. W Polsce w samym 2013 r. sprzedano 6081 sztuk Fiata Ducato.
8. Renault Clio
Czwarta generacja Renault Clio, różniąca się praktycznie wszystkim od swojego poprzednika, bez wątpienia wzbudza zainteresowanie. Najnowsze wydanie ładnie zaprojektowanego auta pozycjonowanego wśród małych pojazdów klasy B, znalazło na siebie w 2013 r. w Polsce 6622 nabywców. Samochód występuje w postaci 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi. Ten drugi wariant o nazwie Grandtour, dzięki zwiększonej użyteczności jest chętnie wybiorany przez rodziny poszukujące niewygórowanego cenowo miejskiego wozu oraz przez handlowców. Pozytywną cechą Clio są jego dobre właściwości jezdne i gama oszczędnych silników
7. Toyota Auris
Toyota Auris wytwarzana od 2006 roku, jest następczynią legendarnej Corolli hatchback. Obecnie w salonach japońskiego producenta sprzedawana jest druga ewolucja wozu. Samochód stał się zdecydowanie ładniejszy za sprawą bardziej wyrazistych linii nadwozia, a w oczach klientów jawi się jako niezawodny. Przy tym utrata na wartości rynkowej jest powolna, a w ofercie obok modeli z tradycyjnym napędem jest jeszcze odmiana hybrydowa. W Polsce w 2013 roku na auto oferowane równolegle z poprzednim modelem, nazwanym Auris Classic, zdecydowało się 7304 osób.
6. Opel Astra
Opel Astra ma więcej wspólnego z Polską, niż mogłoby się to wydawać. Elegancki kompakt nie dość, że jest budowany w gliwickich zakładach, to ubiegłym 2013 roku promowali go w Europie trzej polscy piłkarze grający w niemieckim klubie Borussia Dortmund. To wpłynęło nieco na sukces, podobnie jak mnogość wyboru wersji nadwozia (sedan, hatchback, kombi oraz coupe) i silników, czy przystępna oferta dla klientów indywidualnych. Astra w sumie osiągnęła w 2013 roku w Polsce sprzedaż 7553 sztuk (dla porównania w roku 2012 sprzedaż wyniosła 8997 sztuk).
5. Volkswagen Golf
Polacy uwielbiają Volkswagena Golfa, i nie jest to żadną nowością. Auto niemieckiej produkcji mimo niemałej ceny zakupu w salonie, cieszy się dużym zaufaniem od wielu lat na naszym rynku. Obecnie dostępna jest 7 generacja, a w Polsce w 2013 r. sprzedano 7737 sztuk. Poza tym ciężko znaleźć jakieś zestawienie, w którym nie byłoby tego pojazdu. Golf jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w Europie, a w ujęciu globalnym plasuje się na 7 miejscu. Nawet Japończycy docenili go do tego stopnia, że wybrali go najlepszym samochodem roku w swoim kraju.
4. Toyota Yaris
Toyota Yaris już od 14 lat zabiega o względy klientów w segmencie B, i nie da się ukryć, że świetnie jej to wychodzi. Auto ze względu na cenę i niewielkie wymiary, niezmiennie jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Polsce oraz w Europie. Kompletnie odmieniona stylistycznie trzecia generacja wygląda atrakcyjnie, a już w serii posiada bogate wyposażenie. Do tego model występuje w ekologicznej i co ważne oszczędnej odmianie hybrydowej. W Polsce w 2013 roku samochód sprzedał się w 7744 sztuk.
3. Ford Focus
Popularność globalnego kompaktu występującego w odmianie pięciodrzwiowej oraz kombi nie powinna dziwić. Auto wyróżnia się nowoczesną stylistyką, bardzo dopracowanym układem jezdnym, czy nowoczesnymi silnikami. W Polsce w 2013 r. sprzedano 8021 sztuk. Z ciekawostek Focus jest najchętniej kupowanym autem na całym świecie - jego sprzedaż w ujęciu globalnym wyniosła w 2013 roku 1,1 mln sztuk.
2. Skoda Octavia
Skoda nazywana tańszym Volkswagenem ani myśli opuszczać szczytu sprzedaży polskiego rynku motoryzacyjnego. Model Octavia będący bestsellerem czeskiej firmy, wprawdzie z wynikiem 11526 sprzedanych sztuk w Polsce (w 2013 roku), ustąpił pierwszego miejsca mniejszej Fabii, ale i tak wciąż ma się świetnie. Octavia aby wciąż wzbudzać zainteresowanie, przeszła masę gruntownych zmian. Wprowadzona do polskiej sprzedaży w lutym 2013 r. trzecia generacja auta, znacznie urosła i tradycyjnie wykorzystuje niemiecką technologię. Kompakt stał się też ekskluzywniejszy, co pozwoliło przeskoczyć modelowi prawie o segment wyżej.
1. Skoda Fabia
Liderem polskiej sprzedaży w 2013 roku została Skoda Fabia z wynikiem 11623 sztuk. Model wyprzedził siostrę Octavię triumfującą w roku 2012 (z liczbą 15639 sprzedanych egzemplarzy). Druga generacja Fabii po liftingu gości na polskim rynku od 2010 roku. Samochód występujący jako hatchback oraz kombi, mimo swoich lat wciąż wzbudza zainteresowanie, ale obserwując konkurencję, Skoda pod względem stylistyki coraz bardziej odbiega od panujących trendów. Auto jednak broni się dobrymi właściwościami jezdnymi, bogatą gamą dostępnych silników, czy sporym bagażnikiem. Najważniejszą zaletą jest jednak niska cena, plasująca Fabię wśród pojazdów chętnie wybieranych przez firmy oraz klientów indywidualnych.