Ten samolot potrafi zabrać na pokład aż 250 aut! An-225 Mrija ląduje w Warszawie - GALERIA

2020-04-14 10:28

Na całym świecie jest tylko jeden egzemplarz tego samolotu. An-225 Mrija to zapierająca dech w piersiach konstrukcja, która przewyższa wymiarami, masą i ładownością jakikolwiek inny samolot w historii. Antonov przyleciał do Polski z ładunkiem ponad 100 ton artykułów medycznych, które mają pomóc w walce z epidemią koronawirusa.

Мрiя (Mrija) czyli marzenie. Przydomek radzieckiego samolotu, który jest obecnie największym statkiem powietrznym na świecie, nie dziwi. Ten 200-tonowy kolos może zabrać więcej ładunku niż sam waży, a jego 6 silników generuje ciąg (6x 229,5 kN) wystarczający do osiągnięcia maksymalnej prędkości 850 km/h. Latający gigant wylądował na warszawskim Lotnisku Chopina, a w jego ogromnej ładowni znajdują się przybory medyczne z Chin, zamówione przez państwowe spółki - KGHM i Lotos.

Mrija to wręcz nieprawdopodobnie duży samolot. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi szalone 88,4 metra - dla porównania, ta wartość w przypadku Jumbo Jeta zaczyna się od niecałych 60 metrów. Typowy Airbus A320, którym wielu z nas miała okazję lecieć podczas kontynentalnych rejsów, ma rozpiętość skrzydeł 33,9 m.  

Antonow-225 Mrija lądujący na Warszawskim Okęciu

i

Autor: Przemysław Kamiński/Super Express Antonow-225 Mrija lądujący na Warszawskim Okęciu

Długość An-225 to 84 metry. To 14,9 metra więcej niż An-124 - mniejszy brat "Mriji", który posłużył za bazę do stworzenia największej konstrukcji. Maszyna powstała w biurze projektowym Antonowa jeszcze za czasów Związku Radzieckiego. Być może domyślacie się już, jakie miało być pierwotne zastosowanie giganta?

Wielki samolot miał odpowiadać wielkim ambicjom ZSRR w obszarze eksploracji kosmosu. Pierwotne założenie, jakie przyświecało konstruktorom An-225 to zdolność do transportu wahadłowców i rakiet. W międzyczasie sytuacja ekonomiczna pogorszyła się, program kosmiczny poszedł w odstawkę, a projekt gigantycznej, latającej hali magazynowej został zrealizowany ze względu na stopień zaawansowania. Oblot Antonowa odbył się w 1988 roku i tak od końca lat 80. samolot dzielnie służy w Antonov Airlines.

An-225 Mrija

i

Autor: Anotonov/ Materiały prasowe An-225 Mrija

An-225 zameldował się dziś (14.04) na warszawskim Okęciu. Samolot, który wczoraj wyleciał z Chin, dotarł bez przeszkód z planowym międzylądowaniem w Kazachstanie. Zamówione przez państwowe spółki artykuły medyczne ważą bowiem "zaledwie" 100 ton. To mniej niż połowa maksymalnej ładowności Antonowa, która wynosi aż 250 ton. To nieco więcej niż masa 250 samochodów klasy A, takich jak Skoda Citigo, czy Toyota Aygo i tyle, ile waży około 200 kompaktowych Corolli czy Focusów. Potężne zdolności transportowe zdradza potężne podwozie. An-225 ma aż 32 opony na 8 osiach.

Największy samolot świata był w Polsce już kilka razy. Pierwsze lądowanie w naszym kraju odbyło się najprawdopodobniej 14 sierpnia 2003 na poznańskim lotnisku Ławica. 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki