100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz

i

Autor: Mercedes-Benz 100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz

Ten znak znają wszyscy. To już 100 lat firmowego logo Mercedesa

2021-11-08 13:14

Mercedes-Benz świętuje 100-lecie firmowego logo. Dokładnie 5 listopada 2021 r. firma Daimler-Motoren-Gesellschaft złożyła wniosek o ochronę znaku towarowego. Mowa o rozpoznawalnej na całym świecie gwieździe Mercedesa otoczonej pierścieniem. Już w 1909 r. firma DMG używała trójramiennej gwiazdy, która do dziś jest symbolem marki Mercedes-Benz.

Znak towarowy o niezrównanej charyzmie świętuje w 2021 r. swój wielki jubileusz: umieszczona w pierścieniu gwiazda kończy 100 lat. 5 listopada 1921 r. firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) wystąpiła do urzędu patentowego z wnioskiem o ochronę wzoru użytkowego dla tego i innych wariantów swojego znaku towarowego. Znak towarowy zarejestrowano w sierpniu 1923 r. Sama gwiazda – bez otaczającego ją pierścienia – była znana już od ponad dekady. DMG wystąpiła o ochronę jej wzoru użytkowego w 1909 r., a w 1911 r. wpisano ją do rejestru znaków towarowych.

100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz

i

Autor: Mercedes-Benz 100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz

Fuzja DMG oraz Benz & Cie. na potrzeby utworzenia Daimler-Benz AG spowodowała również połączenie ich znaków towarowych. Od 1926 r. trójramienna gwiazda DMG była otoczona wieńcem laurowym Benza – i od tamtej pory wyróżnia każdy samochód Mercedes-Benz. Historia gwiazdy i wieńca laurowego sięga minionego stulecia. W 1899 r. mieszkający w Baden pod Wiedniem oraz w Nicei, austriacki biznesmen Emil Jellinek użył imienia swojej córki – Mercédès – do nazwania zespołu korzystającego z pojazdów DMG. Nieco później nazwa „Mercedes” stała się produktową nazwą automobili, które Jellinek zamawiał w DMG. Jako znak towarowy zarejestrowano ją 26 września 1902 r.

Wkrótce pojawił się też charakterystyczny symbol Mercedesa. Paul i Adolf Daimlerowie, synowie zmarłego w marcu 1900 r. pioniera motoryzacji Gottlieba Daimlera, dobrze pamiętali, jak ich ojciec wiele lat wcześniej dodał gwiazdkę do pocztówki przedstawiającej ich rodzinny dom. Firma DMG podchwyciła ten pomysł i wystąpiła o ochronę wzoru użytkowego dla trójwymiarowej wersji symbolu zaprojektowanego przez Adolfa Daimlera. Trójramienna gwiazda miała symbolizować wizję motoryzacji Gottlieba Daimlera – „na lądzie, na wodzie i w powietrzu”. 24 czerwca 1909 r. DMG zarejestrowała charakterystyczną gwiazdę jako znak towarowy w Niemieckim Cesarskim Urzędzie Patentowym.

Niezależnie od tego rywal DMG – Benz & Cie. – 6 sierpnia 1909 r. zarejestrował jako znak towarowy napis „Benz” otoczony wieńcem laurowym. W październiku 1910 r. wpisano go do ewidencji symboli. Wieniec laurowy zamiast stosowanego wcześniej koła zębatego miał nawiązywać do znaczących zwycięstw firmy z Mannheim w sporcie motorowym. Fakt, że obaj producenci zarejestrowali swoje nowe znaki towarowe w tym samym roku, z perspektywy czasu stanowi interesujące nawiązanie do roku 1886. Właśnie wtedy Carl Benz i Gottlieb Daimler opracowali swoje samochody napędzane wysokoobrotowym silnikiem o spalaniu wewnętrznym.

100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz

i

Autor: Mercedes-Benz 100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz

1 maja 1924 r., po uzgodnieniu wspólnoty interesów Benza i Daimlera w ramach przygotowań do fuzji obu firm, emblematy dwóch najstarszych producentów samochodów znalazły się obok siebie. 18 lutego 1925 r. uznani graficy złożyli wreszcie efektowne sygnety w całość. W ten sposób trójramienna gwiazda i wieniec laurowy oraz napisy Mercedes i Benz zostały ze sobą połączone, tworząc nowy znak towarowy. 18 lutego 1925 r. zarejestrowano nowy emblemat, a następnie – znak słowny „Mercedes-Benz”. Do dziś znak ten ma niemal niezmienioną formę. Jako emblemat z zaakcentowaną trójramienną gwiazdą zdobi wszystkie pojazdy Mercedes-Benz – z wyjątkiem modeli z większą gwiazdą na przednim pasie.

100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz

i

Autor: Mercedes-Benz 100 lat firmowego logo marki Mercedes-Benz