Teraz też w Renault

2010-06-15 4:00

Reanult stał się kolejnym producentem, który wprowadził do swoich modeli aut osobowych automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem.

Nowa dwusprzęgłowa automatyczna przekładnia o nazwie EDC (Efficient Dual Clutch) ma sześć biegów do przodu i jest już dostępna w megane, megane coupé i megane grand-tour. Jeszcze w tym miesiącu pojawi się na wyposażeniu modeli scenic i grand scenic.

EDC współpracuje wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 1,5 dCi o mocy 110 KM z filtrem cząstek stałych FAP. W porównaniu z tradycyjnym automatem sprawia, że auto mniej pali i wydziela na każdy przejechany kilometr o 30 gramów mniej dwutlenku węgla. Skrzynia EDC ma dwa suche sprzęgła. Jedno przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych, drugie do parzystych i biegu wstecznego. Konstrukcja posiada cztery wałki sprzęgłowe oraz dwa wałki główne.

Wybór biegów następuje za pośrednictwem synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory, jak i sprzęgła uruchamiane są za pomocą siłowników elektromechanicznych, sterowanych zintegrowanym blokiem elektronicznym. Przekładnia łącznie z podwójnym amortyzowanym kołem zamachowym waży 82 kg.