W centrum badawczym Euro NCAP do boju stanęło dziewięć najnowszych samochodów na rynku. Bezpieczeństwo sprawdzono w takich modelach jak Audi Q3, Jaguarz I-Pace, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Peugeot 508, Volvo V60 i S60 oraz w Fiat Panda i Jeep Wrangler.
Najwyższa ocena, jaką można uzyskać w testach, wynosi pięć gwiazdek. Jak sprawdzili eksperci niezależnej organizacji, Fiat Panda nie uzyskał ani jednej gwiazdki, co czyni go jednym z pierwszych samochodów, który zdobył tak fatalny wynik.
Za ochronę dorosłych pasażerów, Panda uzyskała zaledwie 45 proc., a za ochronę dzieci w wieku 6 i 10 lat - 16 proc. W badaniu ochrony pieszych osiągnęła 47 proc., a asystenci bezpieczeństwa spisali się tylko na 7%. Tak mizerne oceny nie dały Pandzie cienia szans na zdobycie choć jednej z pięciu gwiazdek.
Kiedy doszło do zderzenia czołowego z odkształconą barierą, najgorzej chroniony okazał się korpus kierowcy. W zderzeniu z barierą o szerokości Pandy najbardziej narażone na uszkodzenia były szyja, głowa, a nawet klatka piersiowa pasażera na tylnej kanapie. Wyniki testów przeprowadzonych na przednich siedzeniach i zagłówkach wykazały się marginalną ochroną. Podobnie z tyłu, gdzie pasażerowie tylnej kanapy w razie wypadku są mocno narażeni na urazy całego kręgosłupa.
Panda sporo straciła ze względu na brak autonomicznego układu hamowania awaryjnego i systemów wspomagających kierowcę. Ze względu na obecność jedynie jednego systemu bezpieczeństwa — przypominanie o zapięciu pasów z przodu i tyłu — Panda nie podołała wymogom programu Euro NCAP.
Sędziowie nie byli również zachwyceni wynikiem Jeepa Wranglera, który w ochronie dorosłych pasażerów uzyskał zaledwie 50 proc. Ochronę dzieci zaliczył na 69 proc., pieszych na 49 proc., a asystentów bezpieczeństwa - na zaledwie 32 proc. W zderzeniu "twarzą w twarz" poważnie uszkodzony został słupek A i belka poprzeczna. W efekcie zderzenia najgorzej chroniona była klatka piersiowa kierowcy. Przy zderzeniu z barierą o szerokości Wranglera, najbardziej ucierpieli kierowca z pasażerem. Najlepszy wynik Jeep uzyskał w zderzeniu bocznym, gdzie zdobył maksymalną ilość punktów.
Nie najgorzej spisały się przednie siedzenia i zagłówki. Test wykazał, że odpowiednio chronią przed urazami kręgów szyjnych. Podobnie można powiedzieć o siedzeniach w drugim rzędzie.
Kolejne 7 samochodów zdobyło maksymalną ocenę w postaci pięciu gwiazdek, choć nie obeszło się bez zastrzeżeń. Podczas testów zderzeniowych Hyundaia Satna Fe, okazało się, że jego boczne poduszki powietrzne są źle rozmieszczone, co grozi ich podarciem — mowa o wersji z dachem panoramicznym. Nowe BMW X5 ma natomiast nieprawidłowo zamontowaną poduszkę nóg, co skutkuje ich słabą ochroną. Cała reszta samochodów wykazała się wzorowo, a najnowsze dzieło Jaguara — całkowicie elektryczny I-Pace — pomimo bycia przyjaznym dla matki natury, jest jednocześnie bardzo bezpieczny.
Model | Ochrona dorosłych pasażerów | Ochrona dzieci | Ochrona pieszych | Działanie systemów asystujących | Ocena całkowita |
Fiat Panda | 45 % | 16% | 47% | 7% | 0 |
Jeep Wrangler | 50% | 69% | 49% | 32% | 1 |
Hyundai Santa Fe | 94% | 88% | 67% | 76% | 5 |
Jaguar I-Pace | 91% | 81% | 73% | 81% | 5 |
Peugeot 508 | 96% | 86% | 71% | 79% | 5 |
BMW X5 | 89% | 86% | 75% | 75% | 5 |
Audi Q3 | 95% | 86% | 75% | 85% | 5 |
Volvo V60 | 96% | 84% | 74% | 76% | 5 |
Volvo S60 | 96% | 84% | 74% | 76% | 5 |