Akt urodzenia samochodu, czyli oznaczenie patentu Carla Benza na "pojazd z napędem spalinowym", to DRP 37435. Benz złożył go 29 stycznia 1886 roku w Niemieckim Urzędzie Patentowym w Berlinie. 130-letni dokument jest świadectwem innowacyjności Benza, jego kreatywności i wizjonerskiej przedsiębiorczości. Od 2011 r. znajduje się na Światowej Liście Programu "Pamięć Świata", obok m.in. Biblii Gutenberga, Wielkiej Karty Swobód (Magna Carta) i Wielkiej mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha.
.
Jak to wszystko się zaczęło
Pierwszy automobil Carl Benz zbudował w 1885 roku - na specjalnie zaprojektowanym podwoziu zamontował poziomo 1-cylindrowy silnik czterosuwowy (pojemność skokowa 954 ccm, moc maksymalna 0,55 kW/0,75 KM przy 400 obr./min). Tak powstała absolutna nowość: całkowicie samobieżny, trójkołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. Jego maksymalna prędkość wynosiła 16 km/h.
Zobacz też: Mercedes-Benz W123 ma już 40 lat
Publiczna prezentacja pojazdu nastąpiła 3 lipca 1886 roku na ulicy Ringstrasse w Mannheim. Ale dopiero wyprawa z Mannheim do Pforzheim i z powrotem, odbyta w sierpniu 1888 roku "za kierownicą" udoskonalonego Modelu III, w pełni pokazała przydatność samochodu w codziennym użytku. Za sterami nie siedział wtedy jednak Carl Benz, lecz jego żona Bertha. Okazując pełne zaufanie do talentu męża, wraz z synami - Eugenem i Richardem, bez wiedzy wynalazcy udała się w pierwszą w historii daleką podróż automobilem. W ten sposób udowodniła, jak dobrze koncepcja pojazdu samochodowego spisuje się od strony technicznej. Równocześnie dała praktyczny pokaz typowego do dzisiaj wykorzystania auta osobowego. Sam Carl Benz określił to zresztą we wniosku patentowym, pisząc: "(...) konstrukcja służy głównie do zastosowań (...) takich jak transport od jednego do czterech pasażerów".
Zobacz też: TEST Mercedes-AMG GT S 4.0 V8 510 KM: czarny charakter
W 1886 r. pionierskie wynalazki Benza i Daimlera zapoczątkowały rewolucję w mobilności. Przez kolejne 130 lat Mercedes-Benz doskonalił tę koncepcję, wdrażając innowacje z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i wydajności. Teraz, z najnowszymi rozwiązaniami w obszarach takich jak jazda autonomiczna, inteligentna komunikacja pojazdów i mobilność elektryczna, producent ze Stuttgartu rozpoczyna przyszłość motoryzacji. Historia, która dzieje się na naszych oczach, swój początek miała właśnie 29 stycznia 1886 roku, gdy Carl Benz zgłosił patent na pojazd z napędem spalinowym.
Jako wynalazca samochodu, Mercedes-Benz nieustannie kontynuuje działania w kierunku rozwoju mobilności we wszystkich dziedzinach. Doświadczenie firmy na płaszczyźnie technologicznej i koncepcyjnej potwierdza ponad 90 tys. zarejestrowanych patentów oraz długa lista innowacji, które jako pierwsze trafiły na rynek właśnie w modelach Mercedesa.
W ciągu 130 lat branża motoryzacyjna stała się jedną z najważniejszych na świecie, z ponad 50 mln pracowników zatrudnionych w niezliczonych firmach kontynuujących dzieło Carla Benza i Gottlieba Daimlera. Również dzisiaj, gdy tak wiele osób korzysta z samochodu jako elementu wolności osobistej, transport indywidualny wciąż jest atrakcyjnym produktem przyciągającym rzesze klientów.
.
Pojazdy autonomiczne XXI wieku
W XX wieku wolność ta polegała jednak przede wszystkim na podróżowaniu i przemieszczaniu się. Mercedes-Benz ma 30-letnią tradycję technologii jazdy autonomicznej. Chociaż pierwsze eksperymentalne pojazdy z takimi funkcjami pojawiły się już w późnych latach 80., w ramach programu Prometeusz. Jednym z sukcesów programu był pojazd autonomiczny zbudowany na bazie modelu klasy S serii W140. Auto w 1995 roku przejechało bez kierowcy dystans z Monachium do Kopenhagi, czyli ponad 1600 kilometrów, osiągając maksymalnie około 180 km/h. W sierpniu 2013 r. autonomiczna Klasa S pokonała historyczną trasę śladami pierwszej dalekiej wycieczki automobilem odbytej przez Berthę Benz, z Mannheim do Pforzheim.
Przeczytaj też: TEST Mercedes-Benz GLE: kilka poprawek i nowa nazwa
Dwa lata później Mercedes-Benz zaprezentował w Las Vegas prototyp F 015 Luxury in Motion, studium samochodu przyszłości. Zaledwie parę miesięcy potem gubernator stanu Nevada wydał pierwszą oficjalną tablicę rejestracyjną dla autonomicznej ciężarówki: Inspiration Truck należącej do Daimlera marki Freightliner, która od tamtej pory obsługuje przewozy towarów jako pierwszy pojazd towarowy z technologią autonomiczną na pokładzie.
.
Pierwsze automobile można zobaczyć na żywo
Opatentowany pojazd Carla Benza z napędem spalinowym i zmotoryzowany powóz Gottlieba Daimlera, również opracowany w 1886 roku, można obejrzeć w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. W tym roku muzeum obchodzi swoją 10. rocznicę działalności - jak dotychczas odwiedziło je ponad 7 mln osób.
.