Podczas projektowania Serii 8, inżynierowie i styliści mieli jasno wyznaczony cel - zbudować najlepszy samochód typu Gran Turismo na świecie. Auto zadebiutowało w 1989 roku, przejmując wiele zaawansowanych rozwiązań z ówczesnej Serii 7 o oznaczeniu kodowym E32.
Designerom udało się zaprojektować coupe o niezwykle smukłej i lekkiej linii. Sportowy samochód rodem z Monachium odznaczał się doskonałą jak na tamte czasu aerodynamiką (opór powietrza równy 0,29). Najbardziej charakterystycznymi elementami nadwozia BMW E31 była długa, nisko opadająca maska silnika, a także wysuwane przednie reflektory i brak słupka B.
Zobacz też: Nowe BMW X6 na rok 2015 już oficjalnie pokazane - DUŻA GALERIA + WIDEO
Pod maską topowego modelu 850i znalazł się 5-litrowy silnik V12 przejęty z luksusowej Serii 7. Ta znakomita jednostka mogła się pochwalić mocą 300 KM i maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm, co pozwoliło na rozpędzenie ważącego 1789 kg samochodu do 100km/h w czasie 6,8 sekundy.
Napęd był przekazywany na tylną oś za pośrednictwem specjalnie przygotowanej do "ósemki" 6-biegowej skrzyni manualnej, lub przy pomocy 4-biegowej przekładni automatycznej. Zupełnie pionierskim rozwiązaniem było zastosowanie 5-wahaczowej osi tylnej.
Aktywny system kontroli toru jazdy był dostępny w 1990 jako wyposażenie opcjonalne. Oprócz tego właściciele topowego BMW w gamie mogli cieszyć się takimi nowinkami jak elektrycznie regulowana kolumna kierownicy, czy zamek centralny sterowany zdalnie z pilota.
Przeczytaj też: Premiera BMW M4 Convertible. Niemcy przedstawiają najmocniejszy kabriolet
W 1993 roku Bawarczycy przedstawili jeszcze bardziej sportową wersję Serii 8. Otrzymała ona oznaczenie 850CSi, a do jej napędu posłużył 5.6-litrowy silnik V12, generujący 381 KM i 550 Nm. Zmiany pod maską zaowocowały jeszcze lepszymi osiągami - pierwsza "setka" pojawiała się na liczniku w czasie poniżej 6 sekund, a auto bez elektronicznych ograniczników prędkości mogło rozpędzić się maksymalnie do blisko 300 km/h. Oprócz tego do gamy silników w 1993 roku dołączyła wersja 840i. 4-litrowy motor wytwarzał 4,0-litrowy 286 KM.
Przez 10 lat obecności Serii 8 na rynku powstało w sumie 30 621 jej egzemplarzy. Ponad dwie trzecie z nich było wyposażone w silnik V12, a tylko co 6-ty samochód posiadał skrzynię manualną. Warto wspomnieć, że w 1991 powstał ultra sportowy egzemplarz Serii 8 o mocy aż 550 KM. Jego silnik został żywcem przejęty do napędzania jednego z najbardziej wyjątkowych aut sportowych w historii - McLarena F1.