BMW i8 jest na ostatniej prostej, by przejść do historii. Jego produkcja zakończy się w kwietniu - to wtedy z taśm fabryki w Lipsku zjedzie ostatni egzemplarz zelektryfikowanego sportowca. Ten model był pierwszym hybrydowym samochodem typu plug-in w gamie producenta, a dziś nosi tytuł najlepiej sprzedającego się auta sportowego z napędem hybrydowym na świecie. Od 2014 roku sprzedano 20 tys. sztuk i8.
Sprawdź: Dwa sposoby na kompaktowe premium za ćwierć miliona. Sportowy Mercedes czy BMW z dieslem?
Historia BMW i8 sięga 2009 roku i targów we Frankfurcie. To tam zaprezentowano model studyjny BMW Vision EfficientDynamics, który był zapowiedzią produkcyjnego egzemplarza i został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność. Mało kto spodziewał się, że pokazane światu w 2013 roku i8 będzie tak podobne do koncepcyjnego wozu.
BMW i8 napędzane jest 231-konnym, 1.5-litrowym silnikiem R3, wspomaganym przez motor elektryczny o mocy 131 KM. Nisko umieszczone akumulatory obniżają środek ciężkości, a na samym prądzie odmiana coupe może przejechać 55 km. Bez udziału silnika spalinowego, BMW może się poruszać z prędkością do 120 km/h. Innowacje nie kończyły się jednak na układzie napędowym.
BMW i8, podobnie jak i3, ma wnętrze wykonane z materiałów pochodzących w dużej części z odzysku. Konstrukcja auta obfituje zaś w lekkie i wytrzymałe tworzywa z szeroko zastosowanym włóknem węglowym na czele. Innowacji nie brakuje również w kwestii wyposażenia, które zadebiutowało w i8 i z czasem zostało przeniesione do innych modeli, tak jak np. laserowe światła.
Powodem do dumy dla BMW jest nie tylko sprzedaż 20 tys. sztuk i8, ale ogrom nagród, które otrzymał ten samochód. W latach 2015-2019 jego hybrydowy napęd plug-in pięć razy z rzędu zdobywał co najmniej jeden tytuł w renomowanym rankingu „Engine of the Year Award”. Nie brakowało trofeów również w "konkursach piękności". Brytyjski magazyn „Top Gear” oraz jury „UK Car of the Year” mianowały BMW i8 „Samochodem Roku”. W „Auto Test” i „Ökotrend” samochód zdobył tytuł „Zielonego zwycięzcy Auto Testu”. Renomowane wyróżnienia, takie jak iF Design Award czy red dot Award, potwierdzają jakość i urok jego stylistyki.
Pozostaje pożegnać BMW i8 i podziękować Bawarczykom za stworzenie tak odważnego projektu. Apetyt rośnie w miarę jedzenia - czym zaskoczą nas kolejne modele z serii i? Pewne jest, że auta z tym oznaczeniem będą już w 100% elektryczne. Czy emocje znane z i8 uda się zaszczepić w nadchodzących projektach?
Zobaczcie WIDEO, które pokazuje, jak bliskie konceptom są wersje produkcyjne modeli BMW serii i