Toyota GR Yaris to drugi globalny model GR Toyoty - pierwszym jest Toyota GR Supra (polecamy nasz TEST). Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o objętości skokowej 1.6 litra, wyjątkowy napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia, która gwarantuje korzystny stosunek mocy do masy i specjalnie zaprojektowane zawieszenie. Wszystko po to by dać kierowcy niesamowitą radość z jazdy.
Technologia i design z motorsportu zostały przeniesione do samochodu drogowego zgodnie z filozofią TOYOTA GAZOO Racing, by tworzyć coraz lepsze samochody sportowe. Toyota GR Yaris zostanie wprowadzona na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie stanowiła homologacyjną bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC. Cena w Polsce będzie wynosić około 140 tys. zł, czyli mniej więcej tyle, na ile wyceniony był limitowany Yaris GRMN - (testowaliśmy go - ZOBACZ).
Zaprojektowana od podstaw
Nowy GR Yaris to pokaz możliwości japońskich inżynierów. GR nie bazuje na Yarisie czwartej generacji, który trafi w połowie roku do sprzedaży (TU o nim pisaliśmy - ZOBACZ), ponieważ został zaprojektowany od podstaw i ma indywidualną platformę. Płyta jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa platformy GA-B z platformą GA-C znanej z Corolli. Pozwoliło to na zaprojektowanie nowego zawieszenia oraz zamontowanie napędu GR-FOUR.
Przeczytaj także: Mocny akcent na zakończenie produkcji. Toyota Yaris GR Sport 1.5 Hybrid 100 KM e-CVT - TEST, OPINIA
Każdy aspekt samochodu został dopracowany pod kątem osiągów. Z wysoką mocą i niską masą auto ma wszystko, by odnieść sukces w sportowej rywalizacji, a jako super hot hatch dostarczyć niesamowitych osiągów na drodze. 3-drzwiowe nadwozie i niższa o 91 mm linia dachu zmniejszyła opory powietrza. W wyglądzie zewnętrznym tylko 4 elementy są wspólne z tradycyjnym Yarisem. Są to: lusterka boczne, antena dachowa, przednie reflektory orz tylne lampy. Cała reszta jest już indywidualna. Sylwetka przypomina małe coupe, drzwi zostały pozbawione okiennych ram, tył jest szeroki, a muskularne błotniki mieszczą 18-calowe obręcze kół. 4-osobowe wnętrze uzbrojone w sportowe fotele częściowo pochodzi z nowego Yarisa.
Umieszczenie silnika 1.6 turbo zostało nieco bliżej środka pojazdu. Akumulator powędrował do bagażnika, co pomogło osiągnąć korzystniejszy rozkład mas na osie. Dzięki temu auto ma prowadzić się lepiej i błyskawicznie reagować na to, co kierowca chce zrobić. Przy tylnej osi pracuje zawieszenie z podwójnymi wahaczami, z przodu zamontowano kolumny Macphersona. Imponujący stosunek mocy do masy własnej wynoszącej 1280 kg, osiągnięto poprzez zastosowanie włókien węglowych (został z niego wykonany m.in. dach) i aluminium (maska, drzwi, tylna klapa).
Najmocniejsze 3 cylindry świata
Sercem jest trzycylindrowy turbodoładowany silnik. By generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego. Co ciekawe, w Japonii jednostka ta będzie mocniejsza o 10 KM. Lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym. Motor ten kręci się do 7000 obr./min. Stosunek mocy do masy wynosi 4,9 kg/KM. Toyota informuje, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa mniej niż 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 230 km/h.
Przeczytaj także: Jest tak gorąca, że aż parzy! Toyota Yaris wyrosła na drapieżnego hot-hatcha
Napęd na cztery koła GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło, a do tego jest lekki i prosty w konstrukcji. To kolejny element zapewniający wysokie osiągi GR Yarisa. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.
W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.
Pakiet Circuit
Toyota GR Yaris może zostać wyposażona dodatkowo w Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.
Przeczytaj też: Toyota GR Supra 3.0 R6 Turbo 8AT - TEST, OPINIA
System hamulcowy już seryjnie składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu, które zostały zaprojektowane by radzić sobie podczas wymagającej jazdy z wysokimi prędkościami na torze czy odcinkach specjalnych oraz z pracą w wysokich temperaturach.
Toyota GT Yaris będzie produkowana w fabryce w Motomachi. W tej samej fabryce produkowany był legendarny model Lexus LFA.
Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku
Toyota GR Yaris - dane techniczne
SILNIK | |
---|---|
Typ | Trzy cylindry w układzie rzędowym |
Umiejscowienie wałka rozrządu | DOHC 12V z VVTi |
Typ wtrysku | D4S - bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa |
Doładowanie | Turbosprężarka |
Pojemność (cm3) | 1618 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 |
Stopień sprężenia | 10,5:1 |
Moc maksymalna KM (kW) | 261 (192) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 360 |
Norma emisji spalin | Euro 6d Temp |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | GR-FOUR 4WD system |
Typ skrzyni biegów | Manualna, 6-biegowa |
OSIĄGI | |
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) | 6,7 (4,9) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | poniżej 5,5 s |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 (ograniczona elektronicznie) |
ZAWIESZENIE | |
Przednie zawieszenie | MacPherson |
Tylne zawieszenie | podwójne wahacze |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion, elektrycznie wspomagany |
Minimalna średnica skrętu (m) | 10,8 |
HAMULCE | |
Przednie (średnica w mm) | Wentylowane tarcze (356) 4-tłoczkowe zaciski |
Tylne (średnica w mm) | Wentylowane tarcze (297) 2-tłoczkowe zaciski |
Opony | Dunlop SP Sport MAXX050 Michelin Pilot Sport 4s |
Wymiary opon | 225/40 R18 |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE | |
Długość całkowita | 3995 mm |
Szerokość całkowita | 1805 mm |
Wysokość całkowita | 1460 mm |
Rozstaw osi | 2558 mm |
Rozstaw kół przednich | 1530 mm |
Rozstaw kół tylnych | 1560 mm |
Masa całkowita (bez kierowcy) | 1280 kg |