Chyba nikomu się nie wydawało, że BMW pozwoli panoszyć się Mercedesowi na terytorium kompaktowych pięknisiów zbyt długo. Słuchy o kompaktowym sedanie coupe z Monachium zaczęły rozchodzić się w połowie bieżącego roku, kiedy producent oficjalnie zakomunikował, że prace nad wydłużoną serią 2 dobiegają końca.
Sprawdź: Tyle kosztuje nowe BMW serii 1. Poznaj CENY nowego hatchbacka
Najwidoczniej wszystko poszło zgodnie z planem, ponieważ 15 października 2019 roku BMW oficjalnie zaprezentowało swojego drugiego przedstawiciela kompaktowego segmentu. BMW serii 2 Gran Coupe bazuje na tej samej płycie podłogowej UKL, co zaprezentowane w maju nowe BMW serii 1 trzeciej generacji. (F40). Wskazują na to m.in: taka sama gama silnikowa, identyczny kokpit oraz ten sam design pasa przedniego. Boczna linia nadwozia to z kolei zupełna nowość dla fanów marki, choć w pewnym stopniu przypomina obecną generację BMW serii 4 Gran Coupe.
Pas tylny to natomiast coś całkowicie nowego, jednak jeśli mieliśmy już do czynienia z nowym BMW X6, powinniśmy doszukać się tu wielu podobieństw. W oczy najbardziej rzucają się długie, ale bardzo spłaszczone lampy tylne oraz charakterystycznie wyprofilowany zderzak, który w usportowionym wariancie M235i posiada dwie romboidalne końcówki układu wydechowego.
Wnętrze nowego BMW serii 2 Gran Coupe to kalka w kalkę BMW serii 1. Na pokładzie znajdziemy te same materiały wykończenia, masę miękkich materiałów, elektroniczne zegary (10,25’’) oraz wbudowany centralnie ekran o przekątnej 10,25-cala do obsługi systemu info-rozrywki BMW 7.0. Dostępny będzie również wyświetlacz head-up o przekątnej 9,2-cala. W centralnej części konsoli mamy do czynienia z wybierakiem biegów skrzyni automatycznej oraz pokrętłem do sterowania wszystkimi funkcjami.
Zobacz: To najmocniejsze seryjne BMW. Jak się z nim żyje? BMW M5 Competition - TEST, OPINIA, WIDEO
BMW serii 2 Gran Coupe mierzy 4526 mm długości, 1800 mm szerokości i 1420 mm wysokości. Mimo sportowo płaskiego wyglądu, rozstaw osi na poziomie 2670 mm oferuje w środku mnóstwo miejsca dla pasażerów oraz adaptacyjny bagażnik o pojemności 430 litrów. Są prawie takie same wymiary, jakimi legitymowało się BMW serii 3 (E90) od 2005 roku.
Pod maską kompaktowego coupe możemy liczyć na te same jednostki, które znamy już z nowej “jedynki”. Wśród nich znajdzie się także podwójnie doładowana jednostka benzynowa o pojemności 2-litrów, generująca 306 KM i 450 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 8-stopniową skrzynią automatyczną Steptronic i napędem na wszystkie koła xDrive sprint od 0 do 100 km/h powinien zająć 4,9 s (4,8 s z pakietem M Performance).
Przeczytaj także: BMW M8 Competition Gran Coupe - debiut wyczynowej 4-drzwiówki
Silnik o takich parametrach będzie oczywiście zarezerwowany wyłącznie dla wariantu M235i xDrive, który pojawi się w ofercie producenta już w pierwszej fazie produkcji. Do bardziej przyziemnych jednostek napędowych będą należeć wysokoprężny 220d (190 KM) i benzynowy 218i (140 KM). Wariant 218i będzie domyślnie wyposażony w ulepszoną 6-biegową skrzynię manualną, ale za dopłatą możemy się spodziewać 7-stopniowej dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej Steptronic. Ta, jak i 8-stopniowa skrzynia Steptronic w BMW 220d xDrive oraz 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic w BMW M235i xDrive zostały dodatkowo zoptymalizowane pod względem komfortu zmiany biegów i akustyki.
Konkurencja dla MBUX
W nowym BMW serii 2 Gran Coupe pojawi się także inteligentny asystent osobisty, który zadebiutował w nowym BMW serii 3. Po wypowiedzeniu "Hej, BMW!" pasażerowie otrzymają dostęp do obsługi różnych funkcji pojazdu i informacji za pośrednictwem poleceń głosowych. Wypowiedzenia hasła. Inteligentny asystent osobisty BMW to prawdziwy ekspert na pokładzie. Uczy się procesów i nawyków, a następnie może umieścić je w odpowiednim kontekście lub działać jako partner do swobodnej rozmowy, który może czasami żartować lub opowiadać ciekawe historie. W porównaniu z innymi asystentami cyfrowymi unikalna jest możliwość nadania mu indywidualnego imienia.
Na drogach już niebawem
Nowe BMW serii 2 Gran Coupe produkowane w Lipsku będzie miało swoją światową premierę przed szeroką publicznością na targach Los Angeles Auto Show w listopadzie 2019 roku. Natomiast do pierwszych salonów dealerskich auto trafi w marcu 2020 roku. Cena za benzynowy wariant 218i wyniesie w Niemczech prawie 32 tys. euro (ok. 137 tys. złotych).