Toyota Motor Europe i PSA rozpoczęły współpracę od średniej wielkości lekkich samochodów użytkowych. Toyota PROACE pierwszej generacji była produkowana we francuskiej fabryce Hordain należącej do PSA. Celem obecnego rozszerzenia współpracy jest wykorzystanie atutów każdego z koncernów na rynku samochodów użytkowych CDV i LDV (kompaktowych i średniej wielkości) w Europie, aby obniżyć koszty projektowania i produkcji. Toyota będzie uczestniczyć w kosztach inwestycyjnych nowego modelu użytkowego CDV.
W styczniu 2021 roku Toyota stanie się właścicielem fabryki Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech s.r.o. (TPCA) w Kolinie, spółki należącej obecnie do obu koncernów, produkującej samochody segmentu A – Toyotę Aygo, Peugeota 108 i Citroëna C1.
Spółka TPCA została założona przez PSA i TMC w 2002 roku. Zawarta wówczas umowa stwarza możliwość renegocjacji udziału w firmie każdego z partnerów. Według ostatnich ustaleń zawartych między obiema stronami, zakład w Kolinie przejdzie na wyłączną własność Toyota Motor Europe i zwiększy liczbę fabryk Toyoty w Europie do ośmiu. W TPCA nadal będą produkowane aktualne generacje modeli segmentu A obu koncernów.
Nowa umowa
„Dzisiejsze porozumienie odzwierciedla bardzo dobre relacje między Grupą PSA i Toyotą. Nowa umowa pozwala naszym przedsiębiorstwom korzystać ze swoich atutów, dzielić się technologią i kosztami. Nasze zaangażowanie w fabryce w Kolinie to kolejny przykład realizacji zasady Toyoty, by produkować samochody tam, gdzie są sprzedawane. Potwierdza także, że planujemy długofalową obecność na europejskim rynku produkcji samochodów” – powiedział podczas ogłaszania nowego porozumienia Didier Leroy, wiceprezydent Toyota Motor Corporation.
„Dzisiejsze porozumienie odzwierciedla bardzo dobre relacje między Grupą PSA i Toyotą. Nowa umowa pozwala naszym przedsiębiorstwom korzystać ze swoich atutów, dzielić się technologią i kosztami. Nasze zaangażowanie w fabryce w Kolinie to kolejny przykład realizacji zasady Toyoty, by produkować samochody tam, gdzie są sprzedawane. Potwierdza także, że planujemy długofalową obecność na europejskim rynku produkcji samochodów”
– powiedział podczas ogłaszania nowego porozumienia Didier Leroy, wiceprezydent Toyota Motor Corporation.
„Otwieramy nowy rozdział udanego i korzystnego dla obu stron partnerstwa. Nasza relacja opiera się na zaufaniu i przynosi korzyści zarówno naszym klientom, jak i naszym firmom” – dodał Carlos Tavares, prezes zarządu Grupy PSA.
Informacje o fabrykach
Zakład TPCA w Kolinie w Czechach działa od 2005 roku. W 2017 roku wyprodukował 199 000 samochodów 3 marek. Obecnie powstają w nim roczniki 2018 modeli Peugeot 108, Citroën C1 i Toyota Aygo.
Fabryka Hordain we Francji Grupy PSA powstała w 1992 roku. W 2017 roku wyprodukowała 135 000 aut 3 marek. Obecnie powstają w niej Peugeot Expert/Traveller, Citroën Jumpy/Spacetourer oraz Toyota PROACE.
Zakład Vigo w Hiszpanii grupy PSA działa od 1958 roku. W 2017 roku opuściło go 434 000 nowych samochodów. Powstają w nim modele Peugeot Partner/Rifter, Citroën Berlingo Van/Berlingo, Opel/Vauxhaul Combo, Citroën C4 Spacetourer, Citroën C Elysées oraz Peugeot 301.
Tak produkuje się auta w Kolinie