Toyota GR Yaris, czyli tzw. “Homologation special” to samochód, mający wiele wspólnego z rajdówką budowaną od podstaw na potrzeby WRC. Choć specyfikacja daleko odbiega od auta, którym Toyota będzie walczyć o podium w rajdach, wygląd zewnętrzny zdradza, że nie jest to typowy miejski pojazd. Równie daleko mu do cywilnego Yarisa nowej generacji, bowiem z popularnym autem, które znajdziemy w salonach japońskiego producenta, łączą go jedynie przednie światła, lusterka oraz antena na dachu. Cała reszta została zbudowana od zera.
Test na torze: Toyota GR Yaris ROZWALA system! To hot-hatch jakiego jeszcze nie było - TEST, OPINIA
Niesamowita, pożądana i już prawie nie do zdobycia. Toyota GR Yaris to samochód, na który miłośnicy motoryzacji czekali latami. Kiedy producent potwierdził, że takie auto trafi do sprzedaży, zainteresowanie drugim modelem z rodziny “GR” (zaraz po Suprze MK5) urosło do tego stopnia, że kupienie go od dealera graniczyło z cudem. Bliżej nieokreślony, lecz mocno limitowany GR Yaris wyprzedał się na pniu.
Jedyny w swoim rodzaju
Ogromny popyt to nie kwestia przypadku. Toyota GR Yaris to jedyny taki samochód w swojej klasie. Inteligentny napęd na cztery koła (GR-FOUR) jest wyposażony w dwa mechanizmy różnicowe typu Torsen i pozwala kierowcy za pomocą jednego pokrętła kompletnie zmieniać jego zachowanie. W trybie Normal moment obrotowy trafia na koła w proporcjach 60:40, w trybie Sport 30:70, zaś w ustawieniu Track równe 50:50.
Pod maską natomiast pracuje rzędowy, 3-cylindrowy, turbodoładowany benzyniak o pojemności 1.6-litra. Jednostka G16E-GTS generuje w przypadku tego modelu 261 KM i 360 Nm, co w połączeniu z bardzo precyzyjną 6-biegową przekładnią pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna została z kolei ograniczona elektronicznie do 230 km/h. Wisienką na torcie jest dach wykonany z włókna węglowego oraz większe niż w Suprze tarcze hamulcowe (356 mm przód, 297 mm tył) z 4-tłoczkowymi zaciskami na przedniej osi i 2-tłoczkowymi na tylnej. W całej tej układance jest pewien istotny minus - układ wydechowy w ogóle nie brzmi.
WIDEO - tak brzmi Toyota GR Yaris
Cena i wyposażenie
Toyota GR Yaris startuje w polskim cenniku od 143 900 zł. Samochód jest dostępny w czterech kolorach: podstawowym Pure White oraz opcjonalnych Platinum White Pearl (2900 zł), Imperial Red (2900 zł) i Precouis Black (2000 zł). Po wybraniu lakieru stajemy przed wyborem pakietu VIP (11 000 zł) lub Sport (19 000 zł). Ten pierwszy zawiera pomocne systemy bezpieczeństwa, czujniki parkowania z przodu i z tylu, nawigację satelitarną Toyota Touch 2, system Premium Audio JBL z 8-głośnikami, wyświetlacz przyzierny Head-Up, oświetlenie nastrojowe i funkcję rozpoznawania głosu. Czy cokolwiek z tych rzeczy jest w takim aucie potrzebne? Oczywiście, że nie!
Przeczytaj także: Którą wersję silnika wybrać? Czy warto dopłacać 100 000 zł? TEST, OPINIA - Toyota GR Supra 2.0 & GR Supra 3.0
Właśnie dlatego znaczna większość klientów decyduje się na pakiet Sport, w którego skład wchodzi przedni i tylny dyferencjał typu Torsen LSD, czerwone zaciski hamulców i 18-calowe kute felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4S (225/40). Oczywiście nawet rezygnując z pakietu VIP możemy liczyć na kilka udogodnień tj. 2-strefowa klimatyzacja, dotykowy ekran systemu multimedialnego, który jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto, gniazda USB i 12V oraz kamerę cofania.
W salonie już go nie kupisz
Pierwsze egzemplarze pojawiły się na polskich drogach pod koniec listopada zeszłego roku i na ten moment wszystkie sztuki przeznaczone na polski rynek są już wyprzedane. Jeżeli komuś bardzo zależy, na pewno wejdzie w posiadanie fabrycznie nowego GR Yarisa. Oferty odsprzedaży można znaleźć na portalach ogłoszeniowych, jednak ich cena jest mocno zawyżona.
Toyota GR Yaris - dane techniczne
SILNIK | R3, DOHC 12V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1618 cm3 |
Moc maksymalna | 261 KM przy 6500 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 360 Nm przy 3000-4600 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,5 s |
Skrzynia biegów | manualna / 6 biegów |
Napęd | AWD (GT-FOUR) |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa | 8,2 l/100 km |
Poziom emisji CO2 | 186 g/km |
Długość | 3995 mm |
Szerokość | 1805 mm |
Wysokość | 1455 mm |
Rozstaw osi | 2560 mm |
Masa własna | 1280 kg |
Masa całkowita dopuszczalna | 1645 kg |
Pojemność bagażnika | 174 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | podwójne wahacze |
Opony przód i tył | 225/45 R18 |